صرافی یونی سواپ (Uniswap)| دنیای جدید در صرافی‌های غیرمتمرکز

فهرست مطالب

امروزه برای خرید ارزهای دیجیتال نیاز به استفاده از صرافی‌های آنلاین می‌باشد. تعداد صرافی‌های آنلاین بسیار زیاد بوده و انتخاب آن به راحتی امکان پذیر است. در این مقاله سعی داریم یکی از صرافی های محبوب به نام یونی سواپ (Uniswap) که جز صرافی های غیر متمرکز و متفاوت از نظر کارکرد می‌باشد را معرفی کنیم.

 

تاریخچه صرافی یونی سواپ

در سال 2018، بنیاد اتریوم بودجه ای حدود  100 هزار دلار را در اختیار یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام هیدن آدامز (Hayden Adams) قرار داد. تیم 10 نفره تشکیل شده توسط آدامز با هدف تاسیس یک صرافی فعالیت خود را آغاز کرد. در نتیجه صرافی یونی سواپ در نوامبر 2018 فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت دو سال توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد. در ادامه تیم توسعه دهنده در سال 2019 موفق به کسب یک میلیون دلار سرمایه شد که با این کار نسخه دوم یونی سواپ در می 2020 انتشار پیدا کرد.

 

معرفی نسخه 1و2 یونی سواپ (Uniswap)

نسخه اول که در سال 2018 منتشر شد، همچنان در حال فعالیت است و تا زمانی که شبکه اتریوم وجود دارد به فعالیت خود ادامه می دهد. از مشکلات این نسخه این است که، استخرها، بین اتر و  توکنERC20  انجام می شود، در نتیجه فراهم کنندگان نقدینگی برای هر توکنی که قصد ارسال دارند باید مقادیر مناسب ETH ارسال کنند. در نتیجه این افراد علاوه بر اینکه در معرض نوسانات توکن هستند، نوسانات اتر را نیز باید مد نظر داشته باشند.

با توجه به پتانسیل واقعی تکنولوژی لیکوئیدتی اتوماتیک، تیم اولیه یونی سواپ یک تیم توسعه دهنده برای ایجاد مرحله دوم تشکیل داد. نسخه 2 دارای ویژگی های جدیدی است که از مهم ترین آن ها میتوان به، سپرده‌های لیکوئیدتی از نوع ERC20/ERC20 اشاره کرد. در نتیجه یونی سواپ قادر است هم اکنون به صورت مستقیم با هر دو نوع توکنERC20 استخر نقدینگی تشکیل دهد.

 

به روزرسانی یونی سواپ (Uniswap) در تاریخ 5 می‌2021 به نسخه 3

نسخه سوم یونی سواپ با نام اختصاصی(v3) در 5 می 2021 در شبکه اصلی اتریوم (Ethereum mainnet) انجام شد. در این نسخه ویژگی‌های نظیر بهینه‌سازی عملکرد، کنترل بیشتر روی کارمزدها و گزینه‌های بیشتر در ارتباط با دسترسی‌های استخرهای نقدینگی، بروزرسانی و اضافه شده است.

 

معرفی کلی صرافی یونی سواپ (Uniswap)

صرافی یونی سواپ (UniSwap)، یک پلتفرم مالی غیر متمرکز است که کارکرد آن متفاوت از سایر صرافی ها می‌باشد. یونی سواپ پروتکلی مبتی بر اتریوم دارد که بر این اساس می‌توان به مبادله اتریوم و توکن‌های ERC 20 بپردازیم. این صرافی همچنین به عنوان یکی از پروژهای DeFi به حساب می آید.توکن‌های نقدینگی این صرافی، Liquidity Token (که به اختصار LP Token نامیده می شود) می باشد. توکن های LP نشان دهنده این است که یک تامین کننده نقدینگی در این قرارداد مبادله وجود دارد.

نحوه کارکرد صرافی یونی سواپ (UniSwap)، با سایر صرافی ها بسیار متفاوت است. صرافی های سنتی برای ارائه خرید و فروش از یک دفتر سفارش استفاده میکنند. در حالی که یونی سواپ دارای استخر‌های نقدینگی برای مبادله دارایی‌ها می‌باشد.کاربران میتوانند با واریز جفت ارزهای دیجیتال موجود در استخر‌های این پروتکل، به عنوان ارائه‌دهندگان نقدینگی قرار بگیرند و به ازای آن پاداش دریافت کنند که این پاداش بخشی از کارمزد تراکنش انجام شده می‌باشد. در نتیجه ذخایر نقدینگی موجود در قراردادهای مبادلات توسط این اشخاص تامین می‌شود.

صرافی Uniswap، از دو قرارداد هوشمند به نام‌های قرارداد مبادله و قرارداد کارخانه تشکیل شده است. هر یک از این قرارداد‌ها از یک توکن استاندارد ERC20 پشتیبانی می کنند. با استفاده از قرارداد کارخانه ای میتوان اقدام به نصب قرارداد مبادله جدید کرد. همچنین به کمک این قرارداد میتوان به جستجوی همه توکن‌ها و آدرس های که به سیستم اضافه شده دسترسی پیدا کرد.

 

نحوه کارکرد Uniswap

از نمونه های ترید بر روی این پروتکل میتوان به مبادله کوین اتر با هر یک از توکن های استانداردERC20 اشاره کرد. نرخ مبادله بر اساس اندازه استخر نقدینگی آن دارایی خاص، در داخل قرارداد مبادله تعیین می‌شود. نرخ مبادله یک فرمول ثابت به صورت زیر دارد:

استخر اتریوم * استخر توکن مورد نظر

فرض کنید شخصی می خواهد مقداری اتریوم را به توکن بت(BAT) تبدیل کند. در این حالت تامین کنندگان نقدینگی مقدار اتر و بت مورد نظر در این قرارداد مبادله را واریز می کنند. مبادله با ارسال یک اتر به استخر اتریوم شروع می شود. کارمز برای شخص تامین کنند نقدینگی 0.3 درصد بوده و بقیه آن که معادل 0.997 است وارد استخر می شود. سپس مقدار ثابت بر مقدار جدید اتر تقسیم شده تا اندازه استخر بت تعیین شود. در نهایت توکن های بت باقی مانده به خریدار ارسال می گردد.

از نمونه‌های دیگر ترید در این پروتکل میتوان به، ترید یک توکن ERC20 با یک توکن ERC20 دیگر اشاره کرد. این ترید توسط اتریوم انجام می شود. در این حالت بت در یک قرارداد مبادله به اتر تبدیل شده، و در یک قرارداد مبادله دیگر به سایر توکن ها تبدیل می شود.

همچنین میتوانید از مقایسه بهترین صرافی خارجی دیدن کنید

نحوه توزیع کارمزدهای یونی سواپ

نحوه توزیع کارمز تراکنش ها در این پروتکل به صورت زیر می باشد:

  • ترید اتر به توکن های استانداردERC20: مقدار ۰.۳ درصد کارمزد به صورت اتریوم پرداخت می‌شود.
  • ترید توکن هایERC20 به اتر: ۰.۳ درصد کارمزد به صورت توکن مورد نظر پرداخت می‌شود.
  • ترید توکن هایERC20 به سایر توکن هایERC20: مقدار ۰.۳ درصد کارمزد برای تبدیل توکن اول به اتریوم و ۰.۳ درصد دیگر نیز از تبدیل اتریوم به توکن دوم پرداخت می‌شود.

 

ویژگی‌های صرافی یونی سواپ (Uniswap)

از مهم ترین ویژگی های که باعث محبوبیت این صرافی در بین کاربران شده موارد زیر می باشد:

مبادله توکن‌ها

این ویژگی امکانی را برای کاربران فراهم می کند تا مبادله بین اتریوم و توکن های مختلف ERC20 داشته باشد. برای این کار از نرخ مبادله خاصی که مخصوص هر استخر است استفاده می شود. میزان این نرخ با توجه به میزان اتریوم و توکن‌هایERC20 موجود در استخر تعیین می شود. در این صرافی میتوانید به توکن‌ های که هنوز در صرافی‌های متمرکز لیست نشده است دسترسی داشته باشید و اقدام به خرید و فروش کنید.

استخرهای نقدینگی

 استخرها این امکان را برای کاربران ایجاد کرده است که از طریق نقدینگی درآمد کسب کنند. این کار توسط واریز توکن‌ها در قرارداد هوشمند انجام شده، و پاداش از داخل این استخرها دریافت می شود.

 

دلایل محبوبیت یونی سواپ

از مهمترین علل محبوبیت صرافی یونی سواپ میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

1.در اختیار بودن کامل دارایی

Uniswap، این امکان را به شما می دهد تا اختیار کامل مبالغ خود را داشته باشید.در نتیجه هیچ خطری مانند هک یا ورشکستگی در هنگام کار با این صرافی دارایی شما را تهدید نمیکند.همچنین در تمام مدت از طریق کیف پول دسترسی به دارایی خود را دارید.

2.بدون نیاز به احراز هویت

با توجه به اینکه در صرافی یونی سواپ هر شخص اختیار دارایی خود را دارد در نتیجه نیاز به احراز هویت و افشای اطلاعات شخصی نیست. بنابراین شروع فعالیت بسیار سریع خواهد بود. و همچنین در صورت هک صرافی اطلاعات شخصی شما فاش نخواهد شد.

3.پایین بودن میزان کارمزدها

برای هر معامله در صرافی Uniswap ، کارمزد ثابت 0.03 درصد دریافت می شود. این مقدار بسیار کمتر از سایر صرافی ها متمرکز و غیرمتمرکز می باشد. در نتیجه استفاده از این صرافی بر روی شبکه اتریوم بسیار با صرفه می باشد.

4.دسترسی به توکن های جدید

در صرافی های متمرکز رمز ارزها و یا توکن ها قبل از مبادله بایستی لیست شوند. اما در صرافی یونی سواپ که جز صرافی غیرمتمرکز است، مستقیما توکن ها راه اندازی می شوند. بنابراین کاربران این صرافی جز اولین افراد هستند که به این توکن ‌ها دسترسی پیدا می کنند.

 

گام به گام ثبت نام در صرافی یونی سواپ (Uniswap)

همانطور که قبلا اشاره کردیم ثبت نام در یونی سواپ نیاز به احراز هویت ندارد. و تنها با ایجاد کیف پول دیفای یا Web3 میتوانید به مبادله توکن ‌ها و تامین نقدینگی در استخرها بپردازید و کسب درآمد کنید. در نتیجه همه افراد در سراسر دنیا میتوانند به راحتی در این صرافی ثبت نام کرده و به مبادله بپردازند.

ایجاد کیف

در ابتدا وارد لینک app.uniswap.org شده و همانند تصویر مشخص شده بر روی گزینه Connect to a wallet کلیک کنید.

سپس بر روی گزینه Install Metamast کلیک کرده و وارد قسمت دانلود نرم افزار می شوید.

در قسمت بعد وارد صفحه ای می شوید که در آن نوع مرورگر خود را انتخاب کرده و با کلیک بر روی آن وارد قسمت نصب نرم افزار مد نظر خود می شوید. ما در این بخش مرورگر Chrome را انتخاب کرده ایم.

در تصویر مشخص شده بر روی گزینه Add to chrom کلیک کرده تا برنامه بر روی کروم شما نصب شود.

در نتیجه فرآیند کامل شده و با کلیک بر روی گزینه Get strarted وارد قسمت ایجاد کیف پول شخصی می شوید.

در این قسمت پسورد مد نظر خود را وارد می کنید و روی گزینه Create کلیک کنید.

با توجه به تصاویر زیر بر روی تصویر قفل شده کلیک کرده تا نمایان شود سپس همان عبارات را در صفحه‌ی بعد وارد کنید.

در نهایت فرآیند ایجاد کیف پول به پایان می رسد.

تبدیل توکن‌ها به یکدیگر

با کلیک بر روی گزینه All Done وارد قسمت تبدیل توکن ها می شوید.

با کلیک بر روی گزینه Start Swapping وارد صفحه ای مانند تصویر زیر می شوید که با وارد کردن توکن‌های مد نظر میتوانید آن‌ها را به یکدیگر تبدیل کنید.

 

مزایا و معایب صرافی Uniswap

مزیت

  • صرافی Uniswap غیر متمرکز بوده و وابسته به هیچ شخصی نمی باشد.در نتیجه همه افراد به این پروتکل دسترسی داشته و به راحتی میتوانند به آن متصل شوند.
  • کارمزد ترید در مقایسه با سایر صرافی های غیرمتمرکز بسیار پایین می باشد.
  • اجازه ایجاد قرارداد مبادله برای هر توکنERC20 برای همه افراد امکان پذیر می‌باشد.
  • با ایجاد نقدینگی و واریز جفت ارز دیجیتال در این پروتکل، میتوانید از هزینه کارمزد سایر افراد پاداش دریافت کنید.

معایب

  • از بین رفتن تراکنش ها انجام شده به سه دلیل: 1.پرداخت کم کارمز گس و همچنین طول کشیدن معاملات بیش از مهلت تعیین شده، 2.انتخاب میزان حداکثری برای هزینه پرداخت و انجام تراکنش با هزینه بیشتر از هزینه انتخابی ما، 3. نبود نقدینگی کافی در استخر.
  • همه افراد میتوانند در این صرافی توکن های خود را لیست کنند. در نتیجه کلاهبرداران میتوانند با ایجاد توکن های تقلبی اقدام به از بین بردن دارای شما کنند.
  • برای متوازن نگه داشتن نرخ مبادلات وابسته به صرافی های دیگر می باشد.
  • این پروتکل هنوز در مرحله آزمایش است و توسعه و کار بیشتری نیاز دارد.

 

رشد صرافی یونی سواپ (Uniswap) در سال 2021

مهمترین اتفاقی که در سال 2020 در بازار رمز ارزها به وجود آمد، گسترش صرافی های غیرمتمرکز بود، که این روند تا سال 2021 ادامه داشت.در 30 آگوست 2020 یونی سواپ از لحاظ حجم معاملات روزانه از صرافی کوین بیس پیشی گرفت.این دو صرافی در حال رقابت تنگاتنگ با یکدیگر هستند. در اواخر ماه آگوست، هیدن آدامز (Hayden Adams) موسس صرافی یونی سوآپ بیان کرد:

"حجم معاملات روزانه یونی‌ سواپ برای اولین بار از کوین ‌بیس بیشتر شده است. حجم معاملات یونی ‌سواپ و کوین‌ بیس به ترتیب ۴۲۶ و ۳۴۸ میلیون دلار بوده است. این موضوع واقعا خوشحال کننده است."

طبق داده های Dune Analytics ، یونی سواپ 49.1٪ از حجم هفتگی معاملات صرافی های غیر متمرکز را تشکیل می‌دهد. و پس از آن سوشی سواپ با 23.2٪،  و کرو (Curve) با 9.36٪ در رده های بعدی قرار دارند.

برای دیدن بهترین صرافی های فیوچرز کلیک کنید

جمع بندی

با توجه به قوانین صرافی ها و احراز هویت سخت گیرانه، تعداد متقاضیان برای صرافی های غیرمتمرکز همانند یونی سواپ بسیار افزایش پیدا کرده است. کاربران در این حالت بدون نیاز به مراحل پیچیده و تنها با ایجاد یک کیف پول اقدام به معامله می کنند. تا زمانی که انگیزه برای فراهم کنندگان نقدینگی وجود دارد،صرافی یونی سواپ میتواند به فعالیت خود ادامه دهد. صرافی Uniswap توانسته است با کسب سابقه بسیار عالی کاربران زیادی را در اختیار داشته باشد، و به عنوان یک پلتفرم عالی ثبت شود.  باید منتظر ماند تا ببینیم که این صرافی در سال ها و ماه های آینده چه روندی خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات پیشنهادی زیر را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول

  • نحوه کسب درآمد با یونی سواپ چگونه است؟

    با توجه به اینکه صرافی یونی سواپ جز بزرگترین صرافی‌های غیر متمرکز است می توان از آن کسب درآمد کرد. یکی از این روش‌ها از طریق ایجاد نقدینگی برای فرآیند‌ها می‌باشد.

  • ثبت نام در صرافی یونی سواپ؟

    برای ثبت نام در صرافی یونی سواپ می توانید به سایت app.uniswap.org مراجعه کرده و از مقاله صرافی یونی سواپ (Uniswap)| دنیای جدید در صرافی‌های غیرمتمرکز گام به گام مراحل را مشاهده کنید.

  • چطور با صرافی یونی سواپ تماس بگیریم؟

    Contact Email [email protected]. Phone Number 855-914-2285.

  • چطور می توان به یونی سواپ وصل شد؟

    برای اتصال Uniswap به Trust Wallet ، Uniswap را در مرورگر تلفن همراه باز کنید و روی "Connect Wallet" ضربه بزنید. سپس ، می توانید از WalletConnect برای اتصال به Trust Wallet استفاده کنید. پس از اتصال Uniswap به Trust Wallet ، می توانید Ethereum را با یک توکن دیگر عوض کنید. با این حال ، ابتدا باید مقداری اتریوم در Trust Wallet داشته باشید.

  • آیا می توان یک تراکنش معلق در Uniswap را لغو کرد؟

    می توانیم tx معلق را با ایجاد یک مورد جدید لغو کنیم. ... برای لغو تراکنش معلق در Uniswap ، باید یک معامله 0 ETH جدید برای خود ارسال کنیم. این راه حل اولویت آخرین tx را در صف افزایش می دهد و به طور موثری مورد قدیمی را حذف می کند.

  • چرا Uniswap کار نمی کند؟

    اگر معاملات ناموفق انجام می دهید ، مطمئن شوید که gwei به اندازه کافی بالا تنظیم شده است و حد گاز بالای 250،000 است. اگر فید فعالیت MetaMask شما نادرست یا گیر کرده است ، بدین معنی که نمی توانید سرعت ، لغو یا ارسال تراکنش های جدید را افزایش دهید ، حساب را بازنشانی کنید.

  • تحویل Uniswap چقدر طول می کشد؟

    صبر کنید - رابط Uniswap دارای مهلت پیش فرض معامله 20 دقیقه است ، پس از آن تراکنش به طور خودکار شکست می خورد.

نویسنده: سمانه اطراف
20 دی 1402
آخرین بروزرسانی: محمد غفاری
2 ماه پیش