دریافت کد بورسی رایگان { غیر حضوری }| راهنمای جامع ثبت نام در سجام و احراز هویت

بروزرسانی در19 اردیبهشت 1403
دریافت کد بورسی رایگان { غیر حضوری }| راهنمای جامع ثبت نام در سجام و احراز هویت
بیان مراحل ورود به بازار سرمایه و دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری با استفاده از احراز هویت الکترونیکی، گام اول ورود به بورس را با ما بردارید.

بازار سرمایه از جمله بازار‌های مالی محبوب به شمار می‌رود که خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران را جذب نموده است. این بازار به دلیل اینکه سرمایه اولیه بالایی نیاز ندارد و با هر میزان دارایی می‌توان در آن سرمایه‌گذاری نمود و سود کسب کرد یک بازار ایده‌آل است. برای ورود به این بازار نیازمند یک کد معرف هستید که به آن کد بورسی گفته می‌شود. دریافت این کد تا چندی پیش، تنها با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر بود اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا توسعه برنامه‌ها به جهت دریافت غیرحضوری این کد تسریع یابد. در این مقاله مراحل دریافت غیر حضوری کد بورسی را به طور کامل شرح داده‌ایم.

کد بورسی چیست؟

به شناسه منحصر به فرد هر معامله‌گر در بازار سرمایه کد بورسی گفته می‌شود. این کد همانند کد ملی، برای هر فعال بازار سرمایه منحصر به فرد است. اولین گام ورود به بورس، دریافت این کد بوده و همانطور که در بالا ذکر شد بدون اخذ کد بورسی مجاز به انجام معامله در بازار سرمایه نخواهید بود. کد بورسی هر فرد در بازار سرمایه عین هویت بورسی او بوده و در واقع شبیه به کد ملی یکتا و مختص به یک فرد است.

نمونه کد بورسی

این کد از سه حرف و 5 عدد تشکیل می‌گردد که معمولا سه حرف کد بورسی سه حرف اول فامیلی اشخاص است به طور نمونه افراد با نام خانوادگی مرادی معمولا کد بورسی مشابه مرا12345 دارند. (البته ممکن است سه حرف کد بورسی برخی با 3 حرف اول نام خانوادگی آنان مطابقت نداشته باشد که امری طبیعی بوده و جای نگرانی نیست)

به طور کلی دریافت کد بورسی دو مرحله دارد. مرحله اول ثبت نام در سامانه سجام و مرحله دوم احراز هویت در این سامانه است. در زیر ابتدا مراحل دریافت غیر حضوری کد بورسی را بیان نموده و سپس در ادامه جداگانه هر مرحله را شرح خواهیم داد.

دریافت کد بورسی رایگان به صورت غیر حضوری

دریافت کد بورسی در 5 دقیقه!
ثبت نام

سامانه سجام و نقش آن در دریافت کد بورسی

سجام مخفف عبارت سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایجاد گردیده است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با راه‌اندازی این سامانه به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات و سهولت در ارائه خدمات به فعالین بازار سرمایه، گام مهمی برداشت. از جمله مزایای این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ثبت نام سریع و آسان در نهادهای مالی مرتبط با بورس
  • دریافت سود مجامع بدون نیاز به حضور در محل شرکت و یا بانک
  • دسترسی داشتن به اطلاعات هویتی و در صورت نیاز اصلاح آنان (شماره حساب، شماره موبایل، محل سکونت و...)
  • بهره‌وری آسان از خدماتی همچون تغییر کارگزار ناظر
  • و...

با استفاده از سامانه سجام و ثبت اطلاعات در این سامانه، دریافت کد بورسی را آسان‌تر نمایید. در ادامه به چگونگی ثبت نام در این سامانه و پشت سر گذاشتن مراحل آن، پرداخته می‌شود.

چگونه در سجام ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در این سامانه باید به سایت www.sejam.ir مراجعه نمایید. ابتدا با درج شماره موبایل خود و کد امنیتی یک پیامک حاوی کد تایید دریافت می‌نمایید. (لازم به ذکر است که مالکیت شماره تماس حتما باید با کد ملی ثبت نام کننده مطابقت داشته باشد)
سپس با درج کد تایید، نوع مشتری، کدملی و کد امنیتی وارد مرحله بعد می‌شوید که پرداخت کارمزد (100،000 ریال) می‌باشد.

این مبلغ به منظور تخصیص کد سهامداری و بروز‌رسانی و ثبت دارایی شما به طور خودکار در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه اخذ می‌گردد که در ادامه در مورد این درگاه توضیحاتی ارائه نموده‌ایم. پس از واریز این مبلغ، باید تعدادی فرم که شامل پرسش‌هایی در خصوص اطلاعات هویتی، ارتباطی، شغلی، بانکی را تکمیل نمود. اگر شخصی از قبل کد سهامداری دارد، درج آن الزامیست زیرا در غیر این صورت سهامدار دو کده می‌شود و تا برطرف نشدن آن معاملات سهامدار تحت الشعاع قرار می‌گیرد. لذا این نکته را بسیار جدی بگیرید.

تایید استعلام و دریافت کد پیگیری

در انتها پس از قبول تعهدات، مرحله اول ثبت نام در سامانه سجام تکمیل می‌گردد. پس از تایید اطلاعات ثبت شده در سامانه، پیامکی حاوی یک کد پیگیری 10 رقمی برای شخص ارسال می‌گردد. برای مرحله دوم، داشتن این کد الزامیست. در صورت فراموشی و یا گم کردن کد پیگیری خود، می‌توانید مجدداً آن را از قسمت بازیابی کد پیگیری در سامانه سجام دریافت نمایید.

هزینه ثبت نام در سامانه سجام چقدر است؟

هزینه ثبت نام در این سامانه همانطور که در بالا نیز ذکر شد مبلغ 100،000 ریال معادل 10 هزار تومان می‌باشد. افراد حقیقی با یکبار واریز این مبلغ، از تمامی خدمات این سامانه بهره‌مند شده و نیاز به واریز‌های متعدد نیست.

احراز هویت غیر حضوری (الکترونیکی) و دریافت کد بورسی

مرحله دوم ثبت نام در سجام، احراز هویت شخص است تا اطلاعات ثبت شده در سامانه با مدارک هویتی شخص مطابقت یافته و راستی آزمایی شود. این راستی آزمایی، سابق توسط دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاران بورس و تنها با مراجعه حضوری امکان‌پذیر بود. در این مراجعه به همراه داشتن مدارک هویتی اعم از اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه الزامی بود. با ایجاد زیرساخت لازم و راه‌اندازی سامانه مربوطه، احراز هویت به صورت غیر‌ حضوری فعال شد. ذین پس افراد می‌توانند با تلفن همراه خود احراز هویت الکترونیکی انجام داده و کد بورسی خود را دریافت نمایند. این فرآیند از طریق نرم‌افزار‌های سیگنال، بله، آپ و 724 پشتیبانی می‌گردد. در ادامه نحوه انجام این فرآیند را شرح خواهیم داد.

مراحل و موارد مهم احراز هویت الکترونیکی

برای این مرحله ابتدا یکی از نرم افزار‌هایی که دسترسی به احراز هویت الکترونیکی دارند را در تلفن همراه خود نصب کنید. نسخه اندروید و ios این نرم افزار‌ها در اپلیکیشن بازار و اینترنت موجود بوده و به راحتی قابل دانلود است. پس از نصب وارد قسمت ثبت نام سجام و احراز هویت در آن شده و مراحل زیر را دنبال کنید.

  • درج کد ملی و کد پیگیری 10 رقمی سجام (احراز هویت الکترونیکی برای هر کد ملی تنها یک مرتبه امکان پذیر است)
  • درج کد تایید 5 رقمی ارسال شده به شماره همراه ثبت شده در سجام
  • پرداخت مبلغ 100،000 ریال معادل 10 هزار تومان از طریق درگاه بانکی
    لازم به ذکر است این فرآیند توسط موبایل‌های با اندروید کمتر از 5 پشتیبانی نمی‌گردد و در صورت بروز خطا این مبلغ برگشت داده نمی‌شود. همچنین پس از پرداخت موفقیت آمیز این مبلغ حتما بر روی بازگشت به سایت پذیرنده کلیک نمایید.
  • درج شماره سریال پشت کارت ملی (در صورت نداشتن کارت ملی هوشمند، کد پیگیری رسید درخواست کارت ملی را در این قسمت درج نمایید)
  • ثبت تصویر توسط دوربین جلو تلفن همراه
    تصویر چهره شخص باید واضح، تمام رخ، بدون افکت باشد و رعایت شئونات اسلامی باید مدنظر قرار گیرد. همچنین در صورتی که تصویر گرفته شده با تصویر موجود در سازمان ثبت احوال کشور مطابقت نداشته و تایید نگردد احراز هویت باید حضوری و با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان مجاز انجام گیرد.
  • تایید تصویر و ارسال آن
  • آپلود تصویر امضا (امضا باید در صفحه‌ای سفید بدون زمینه و بدون هیچگونه نوشته و خط خوردگی باشد)
  • ضبط ویدیو و خواندن متن تصادفی نمایش داده شده توسط نرم‌افزار سیگنال
  • تایید و یا ویرایش اطلاعات ثبت کرده و ارسال آن

پس از اتمام مراحل و ثبت اطلاعات درصورت مشاهده پیام «درخواست شما با موفقیت ثبت شد، نتیجه در اسرع وقت به شما اعلام می‌گردد» نمایش داده می‌شود.

انجام احراز هویت غیر حضوری از چه طریق امکان پذیر است؟

احراز هویت غیر حضوری سامانه سجام از طریق نرم‌افزار‌های سیگنال، آپ، بله، 724 امکان‌پذیر است. برای این منظور لازم است ابتدا یکی از نرم‌افزارهای ذکر شده را در تلفن همراه خود نصب نمایید. سپس در قسمت ثبت نام سجام و احراز هویت نرم‌افزار، اقدام به دریافت کد بورسی نمایید.

آیا پس از فعال شدن احراز هویت غیر حضوری سجام، احراز هویت حضوری متوقف می‌گردد؟

خیر، احراز هویت حضوری برای افرادی که وکیل، قیم و ... هستند کماکان برقرار است. همچنین افرادی که در احراز هویت الکترونیکی موفق نشوند باید حضوری مراجعه نموده و مراحل را تکمیل نمایند.

آیا شرط سنی برای احراز هویت غیر حضوری سجام وجود دارد؟

بله، دریافت غیر حضوری کد بورسی تنها برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال مجاز است. این نکته لازم به ذکر است که ولی، قیم، وکیل و یا نماینده قانونی اشخاص برای احراز هویت باید حضوری مراجعه نمایند.

ثبت نام غیر حضوری کارگزاری ها و دریافت کد بورسی

پس از دریافت کد بورسی، برای ورود و فعالیت در بازار، باید در یک کارگزاری حساب بورسی افتتاح کنید. کارگزاران، واسطه‌ مشتریان خود با بازار بورس می‌باشند و سفارشات آنان را در هسته معاملات ثبت می‌نمایند. 108 کارگزاری مجوز فعالیت خود را سازمان بورس و اوراق بهادار کسب نموده‌اند. شما می‌توانید با بررسی خدمات و امکانات این کارگزاران در یک یا چند کارگزاری حساب بورسی افتتاح کنید.

مختصری درباره درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به جهت ارائه خدمات غیر‌حضوری به فعالان بازار سرمایه طراحی و راه‌اندازی شده است. اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کد معاملاتی و یا همان کد بورسی باشند می‌توانند به این سامانه دسترسی داشته و از خدمات آن استفاده کنند. از جمله خدمات این درگاه امکان مشاهده وضعیت دارایی، میزان سود نقدی، وضعیت بازار، کارگزار ناظر سهم‌ها، گردش معاملات، تاریخ برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها و حضور در جلسه مجمع و مشارکت در رای‌گیری را در اختیار سهامداران و فعالان بازار سرمایه می‌گذارد.

دریافت کد بورسی فراموش شده

افراد ممکن است بنا به هر دلیلی، مدت طولانی‌ای از کد بورسی خود استفاده نکرده و آن را فراموش کنند. اگر کارگزاری داشته باشید که با مراجعه به کارگزاری خود می‌توانید به کد بورسی خود دست پیدا کنید؛ 

* مقاله پیشنهادی: فراموشی کد بورسی | چطور با کد ملی بازیابی کنیم؟

جمع‌بندی

سامانه سجام یکی از کلیدی‌ترین مراجع و سایت‌های بازار سرمایه ایران به شمار می‌رود. این سامانه با ارائه خدمات متنوع و کاربردی بسیاری از مشکلات سهامداران را برطرف نموده و از سردرگمی و مراجعات متعدد حضوری آنان جلوگیری کرده است. دریافت کد بورسی بدون ثبت نام در سجام امکان‌پذیر نیست. از این رو ثبت نام در این سامانه به جهت ورود به بازار سرمایه و انجام معاملات در آن الزامیست.

در صورت بروز مشکل و خطا در فرآیند ثبت نام می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول

به شناسه منحصر به فرد هر معامله‌گر در بازار سرمایه کد بورسی گفته می‌شود. این کد همانند کد ملی، برای هر فعال بازار سرمایه منحصر به فرد است. اولین گام ورود به بورس، دریافت این کد بوده و همانطور که در بالا ذکر شد بدون اخذ کد بورسی مجاز به انجام معامله در بازار سرمایه نخواهید بود. کد بورسی هر فرد در بازار سرمایه عین هویت بورسی او بوده و در واقع شبیه به کد ملی یکتا و مختص به یک فرد است.
احراز هویت غیر حضوری سامانه سجام از طریق نرم‌افزار‌های سیگنال، آپ، بله، 724 امکان‌پذیر است. برای این منظور لازم است ابتدا یکی از نرم‌افزارهای ذکر شده را در تلفن همراه خود نصب نمایید. سپس در قسمت ثبت نام سجام و احراز هویت نرم‌افزار، اقدام به دریافت کد بورسی نمایید.
سجام مخفف عبارت سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایجاد گردیده است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با راه‌اندازی این سامانه به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات و سهولت در ارائه خدمات به فعالین بازار سرمایه، گام مهمی برداشت.
اگر احراز هویت سجام را از طریق وبسایت کارگزاری مفید به نشانی reg.emofid.com انجام دهید، این عمل کاملا رایگان خواهد بود.
نظارت دات کام
پلتفرم مقایسه و بررسی نهادهای مالی
Enamadlogo-samandehi
کلیه حقوق این سایت متعلق به آسیا سرمایه هوشیار (nezarat) می‌باشد.