ارز دیجیتال چیا {chia} | آیا استخراج چیا صرفه اقتصادی دارد؟

فهرست مطالب

استفاده از ارزهای دیجیتال در مقایسه با پول باید آسان تر، از دست دادن آن سخت تر و سرقتش تقریباً غیرممکن باشد. ارز دیجیتال چیا در آگوست سال 2017 میلادی برای ایجاد یک بلاک چین بهبود یافته و بستر معاملات هوشمند توسط، برام کوهن، مخترع BitTorrent ایجاد شد.

چیا (chia) یا به اختصار xch  یک رمز ارز در حال توسعه است که به تازگی وارد بازار معاملات شده است. این ارز دیجیتال ظاهراً ساختاری متفاوت داشته و استخراج آن به تراشه پردازنده نیاز ندارد. همین امر موجب می شود انرژی کمتری مصرف کند. توسعه دهندگان چیا هدف آن را کاهش فشار بر پردازنده ها تعریف می کنند. 

ارز دیجیتال chia چیست؟

Chia اولین پول دیجیتال درجه یک سازمانی می باشد. یکی از اصلی ترین مزایای چیا این است که به دلیل غیرمتمرکز بودن بلاک چین از امنیت قابل توجهی برخوردار است. این رمز ارز به واسطه استفاده از اثبات فضا (pos) به جای استفاده از اثبات کار (pow) که به وسیله ارزهای معروفی مثل بیت کوین و اتریوم، مورد استفاده قرار می گیرد ایده ای نو محسوب می شود. 

استفاده از اثبات فضا در ارز دیجیتال چیا ، آن را به رمز ارز سبز و دوستدار طبیعت معروف ساخته است. زیرا که همان طور که اشاره کردیم، این رمز ارز کارت های گرافیک با مصرف بالای برق را کنار گذاشته و به منظور اثبات از هارد دیسک ها با مصرف برق بسیار پایین استفاده می کند. Chia اولین الگوریتم اجماع ناکاموتو از زمان بیت کوین در سال 2008 را اجرا می کند و در واقع به دنبال پیاده سازی قابلیت های جدید روی ایده های قدیمی است.

شبکه چیا رمز ارز سبز خود را به همراه زبان برنامه نویسی Chialisp، ایجاد کرد و این گونه امکان اجرای تراکنش های “Smart coin ” را فراهم ساخت.

ماین و استخراج ارز دیجیتال chia

استخراج رمز ارز چیا روشی برای کسب درآمد محسوب می شود. از زمانی که برخی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین افزایش قیمت چشمگیری داشتند، افراد زیادی به  قصد کسب درآمد از طریق فارمینگ، به این بازار جذب شدند. اکثر رمز ارزهای موجود در بازار، نیازمند پردازنده قوی و یا کارت گرافیک هستند. Chia این مشکل را برطرف کرده است. در واقع این مسئله که پروژه چیا بر پایه الگوریتم POST استوار است باعث می شود به جای پردازنده یا کارت گرافیک از فضای ذخیره سازی سیستم استفاده کند و انرژی کمتری صرف شود.

به بیانی می توان گفت برعکس بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال دیگر، Chia به اسیک ماینر و GPU نیاز ندارد. چیا به بخشی از فضای هارد دیسک وصل شده و شبکه خود را به آن سینک می کند و سپس وقتی بلاک های جدید را پیدا کرد، ماینینگ را انجام می دهد. در حال حاضر تنها دو استخر استخراج ارز دیجیتال چیا Xch وجود دارد که عبارتند از:

  1. استخر H pool: یک استخر چینی است که جزء نخستین فارمینگ های ارز چیا محسوب می شود. 
  2. استخر Uupool: استخری که اخیرا امکان استخراج chia را فراهم نموده است.

آموزش استخراج ارز دیجیتال چیا

اگر برای استخراج بیت کوین به بهترین کارت های گرافیک و پردازنده های قوی نیاز داریم، برای ماین چیا نیازمند هارد دیسک و کارت حافظه های SSD با ظرفیت بالا برای فارمینگ هستیم. به طور کلی استخراج Chia در دو مرحله کاملا متفاوت صورت می گیرد.

  • ایجاد پلات (Plotting): در این مرحله فضای هارد دیسک پر می شود. به پروسه ساختن فایل هایی که بعداً به عنوان بخشی از روند فارمینگ چیا استفاده می شود ساخت پلات گفته می شود. ساختن پلات به سخت افزار قوی نیاز دارد تا سرعت کار بالابرود و سریع تر به درآمد برسیم. در مقابل فارم یا استخراج نهایی چیا به سیستم خیلی قوی نیاز ندارد. هر پلات 101.4 گیگابایت حجم دارد یعنی در هر هارد یک ترابایت، 9 پلات می‌توان ایجاد کرد. به منظور ساخت پلات باید از حافظه پر سرعت SSD  استفاده کرد. برای فارم، پس از این که پلات ساخته شد، به هارد دیسک منقل و در آنجا نگهداری و فارم می‌شود.
  • فارمینگ: فضایی که در مرحله ایجاد پلات پر شده به منظور فارمینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

ازپلات تا فارم/از کاشت تا برداشت

حالا که تا حدودی با مفاهیم پلاتینگ و فارمینگ آشنا شدید، ببینیم چه مسیری باید طی شود تا در نهایت به استخراج برسیم:

  • پس از اسمبل کردن سیستم مورد نظر برای پلات و فارم، باید یک کیف پول با نرم افزار Chia بسازیم. (این نرم افزار هم برای ویندوز و هم برای لینوکس موجود است.)
  • بعد از ساخت کیف پول، تنظیمات مربوط به پلات که شامل تعداد پلات و مقدار استفاده از رم و موارد دیگر است، انجام می‌دهیم.
  • سیستم شروع به ساخت پلات می‌کند.
  • پلات‌ها داخل حافظه SSD ایجاد و پردازش می‌شوند. (به علت این که پردازش در مرحله اول است، به سرعت بالا در حافظه نیاز داریم و از SSD استفاده می‌کنیم.)
  • پس از ساخت پلات‌ها در حافظه SSD، به هارد دیسک اصلی منتقل می‌گردد.
  • پلات شما به شبکه معرفی و جزئی از شبکه می‌شود.
  • سپس عملیات فارم آن پلات آغاز می‌شود.

*هشدار: اگر در زمان ساخت پلات سیستم شما به هر علتی ریست شود، فرایند Plotting از اول شروع می‌شود. فرق ندارد 90% پیش رفته باشد یا 10%، به هر حال باید از اول شروع به ساخت پلات کنید.

حداقل سیستم مورد نیاز برای فارم Chia 

بهتر است برای بالا بردن سرعت کسب درآمد خود از سیستم‌های پرقدرت استفاده کرده و به دنبال حداقل‌ها نباشید! 
سیستم پرقدرت در اصل برای پلات کردن استفاده می‌شود و فارمینگ نیاز به سیستم پرقدرت ندارد. اگر از قبل سیستم پرقدرتی دارید می‌توانید برای این کار استفاده کنید اما موقع پلات ساختن چون کلیه منابع سیستم درگیر هستند، نمی‌توان استفاده خاصی از سیستم کرد. در مقابل موقع فارمینگ منابع تقریباً آزاد هستند. 

برای ساخت هر پلات به حداقل 4 گیگابایت RAM و 2 رشته پردازنده (معادل 1 هسته پردازنده)، به مقدار SSD 256GB وhdd 102GB نیاز داریم. بنابراین اگر سیستمی بخواد 4 پلات بزنه باید 4 تا 8 گیگابایت RAM، پردازنده 2 هسته‌ای و حداقل 500 گیگابایت SSD داشته باشیم. حافظه hdd هم بستگی به این دارد که در مجموع چند پلات نیاز داشته باشید، مثلاً برای 18 پلات به 2 ترابایت hdd احتیاج داریم.

این سیستم، حداقل قدرت مورد نیاز است اما با حداقل نمی‌توان به این زودی درآمد کسب کرد. مثلاً با 2 ترابایت حافظه hdd که 18 الی 19 پلات در آن جای می‌گیرد و با حجم شبکه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، بیشتر از یک سال طول می‌کشد که به درآمد برسیم.

سیستم پیشنهادی برای این منظور باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • 16 الی 32 گیگابایت RAM DDR4 
  • 1 الی 2 ترابایت SSD
  • پردازنده نسل 8 به بالا cor i9 یا cor i7 یا پردازنده‌های مخصوص سرور و یا AMD ryzen 9
  • حداقل 18 ترابایت HDD

تفاوت استخراج چیا و بیت کوین

بیت کوین مانند سایر ارزها از یک سیستم ماینینگ بسیار پیچیده استفاده می کند. برای استخراج این رمز ارزها به سخت افزاری احتیاج دارید که دائماً در حال ماینینگ و ارسال توکن و تبادل ترافیک باشد. این اقدامات انرژی زیادی مصرف می کند و مشکل اساسی مصرف بالای انرژی را ایجاد می کند.

ارز دیجیتال Chia  خواهان انجام فرایند استخراج با صرف کمترین انرژی می‌باشد. در این روش که space-time test نامیده می شود، کاربر باید در زمان مناسب به اندازه کافی فضای خالی روی هارد دیسک خود داشته باشد. به عبارتی برای ماینینگ چیا به کارت های گرافیکی بسیار قدرتمند و سیستم های پردازشی نیاز نیست و فقط و فقط مبتنی بر هارد دیسک می‌باشد.
چیا ضمن کاهش مصرف انرژی ماینینگ رمز ارز ها، به کارت گرافیک سطح بالایی نیاز نداشته و بازار را در این زمینه آشفته نخواهد کرد ولی در عوض به فضای هارد یسک بیشتری نیاز دارد.

آیا استخراج چیا صرفه اقتصادی دارد؟

یکی از سوالات متداول و یکی از ترس‌های کاربرانی که قصد ورد به این عرصه را دارند همین است که آیا با توجه به افزایش سختی شبکه، استخراج chia بصرفه است یا خیر؟

در پاسخ می‌توان گفته بله، زیرا هر قدر سختی شبکه زیاد شود، به همان میزان ارزش واحدهای چیا بیشتر می‌شود. تجربه نشان داده وقتی چیزی سخت‌تر بدست می‌آید ارزش بیشتری پیدا می‌کند. ممکن است تعداد سکه کمتری بدست آورید اما ارزش بیشتر آن، این مسئله را جبران می‌کند.

قیمت ارز chia

اواخر آوریل، آمازون اعلام کرد که افراد می‌توانند رمز ارز چیا را در وب سایت آمازون استخراج کنند. این اطلاعیه آمازون باعث شده است که سرمایه‌گذاران به آینده chia امیدوار شوند. سایت دیجیتال کوین پرایس قیمت ارز چیا را در پایان سال 2021 معادل 1775.73 پیش بینی کرده است.

با وجود این که رمز ارز چیا (XCH) هنوز ارزان است، سرمایه‌گذاران زیادی روی آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد. به دنبال این تقاضا، استخراج کنندگان آن نیز بیشتر خواهند شد. به هر حال طبق ساز و کار عرضه و تقاضا ممکن است پیش بینی ما از قیمت آن در پایان سال 2021 میلادی کمی تفاوت داشته باشد.

صرافی ارز چیا | از کجا می توان رمز ارز chia خرید؟

در حال حاضر این رمز ارز هنوز در تعداد صرافی‌های محدودی لیست شده است. با افزایش تعداد صرافی‌های معتبری که chia را در لیست رمز ارزهای خود قرار می‌دهند، قیمت و اعتبار آن در بازار رمز ارزها بهبود خواهد یافت. در ادامه صرافی‌هایی که این رمز ارز را ارائه می‌دهند ذکر کرده‌ایم:

  • io: در Gate.io می توانید چیا را با چیا، Tether (USDT) یا Ether (ETH) خریداری کنید.
  • OKEx: شما می توانید این رمزارز را با USDT یا بیت کوین در OKEx خریداری کنید.
  • com: فقط خریدهای XCH را با USDT ارائه می دهد.
  • DigiFinex: فقط خریدهای XCH را با USDT ارائه می دهد.

14 اصل مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال

چطور با کمترین کارمزد ارز دیجیتال بخریم؟

چیا رمز ارزی است که به دلیل رویکرد سبز و پایداری بیشتر خود، تبلیغ می‌شود. همان طور که گفته شد، این رمز ارز جزء تازه‌ترین‌ها است بنابراین قبل از آن که بخواهیم در مورد سرمایه‌گذاری در آن تصمیم بگیریم باید ببینیم در آینده میزان عرضه و تقاضای آن چگونه خواهد بود. باید دید آیا صرافی‌های بیشتری از آن حمایت می‌کنند؟

نویسنده: الهه سلوکی
07 آذر 1400
آخرین بروزرسانی: الهه سلوکی
2 سال پیش