35 اصطلاح کاربردی بازار ارز های دیجیتال که نیاز است بدانید!

فهرست مطالب

احتمالا شما هم جز کسانی هستید که در این چند سال گذشته اسم هایی نظیر ارز دیجیتال، رمز ارزها، بیت کوین، بلاک چین و.... به گوشتان خورده است. امروزه برای کسب سود و درآمد چه در بازار رمز ارزها و چه در سایر بازارها نظیر فارکس و بورس ایران، نیازمند کسب اطلاعات در زمینه مفاهیم اولیه ترید و اصطلاحات بازار مورد نظر می‌باشید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. اگر شما هم جز تازه واردان این بازار هستید ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

ترید چیست و تریدر به چه کسی می گویند؟

ترید (Trade) در اصطلاح به معنی معامله دو چیز است، یعنی به ازای خرید یک چیز، چیز دیگری بپردازیم. همانند کاری که در یک تجارت یک تاجر انجام می‌دهد. در بازار ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی‌ها،Cryptocurrency)، به معامله رمز ارزها با ارزهای فیات (پول قانونی که ارزش خود را از دولت صادر کننده اش می‌گیرد مانند: دلار، یورو و...) یا سایر ارزهای دیجیتال ترید می‌گویند و کسی که این معاملات را انجام می‌دهد، تریدر نامیده می‌شود. تریدر با توجه به دانشی که دارد اقدام به خرید کرده و با توجه به تغییرات قیمت، سود به دست می‌آورد.

در نتیجه هر تریدر و یا معامله گر برای کسب سود باید اطلاعات بسیار زیادی در این زمینه داشته باشد تا بهترین بازده را کسب کند. این کار نیازمند مطالعه زیاد در خصوص اصطلاحات اولیه و پیشرفته در این زمینه می‌باشد. در این مقاله ما سعی داریم با توضیح جامع و کامل همه اصطلاحات و مفاهیمی که یک تریدر برای ترید در بازار رمز ارزها نیاز دارد را، به صورت کامل ارائه دهیم.

انواع ترید ارز دیجیتال

با توجه به مدت زمانی که هر معامله باز و بسته می شود، روش های ترید آن مشخص می شود. این روش ها به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود. در ادامه به تقسیم بندی ترید ها با توجه به بازه زمانی می پردازیم که شامل موارد زیر می باشد:

  • «پوزیشن تریدینگ» (Position trading)
  • «سوئینگ تریدینگ» (Swing trading)
  • «معاملات روزانه» (Day trading)
  • «اسکالپینگ» (Scalping)

پوزیشن تریدینگ(Position trading)

این نوع معاملات به صورت هفتگی و یا ماهانه برنامه ریزی می شود و تریدرها با توجه به «تحلیل فاندامنتال» به انجام این معاملات می پردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحلیل فاندامنتال می توانید به مقاله تحلیل فاندامنتال در بورس چیست؟ مراجعه بفرمایید. این معامله شباهت زیادی به سرمایه گذاری سنتی دارد، زیرا معامله گران یک دارایی را خریداری کرده و امیدوار هستند که در آینده افزایش قیمت پیدا کند.

سوئینگ تریدینگ(Swing trading)

این نوع معاملات به صورت هفتگی انجام می شود و معامله‌گران از طریق «تحلیل تکنیکال» به بررسی نمودارها پرداخته و اقدام به پیش بینی قیمت ها می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحلیل تکنیکال می توانید به مقاله آموزش مقدماتی تحلیل تکنیکال و اصول آن مراجعه کنید.

معاملات روزانه(Day trading)

این نوع معامله به صورت روزانه انجام می شود و معامله گران از نوسانات روزانه برای کسب سود استفاده می کنند. در این حالت هر پوزیشن بیشتر از چند ساعت باز نیست و تمام تریدرها در این بازه اقدام به معامله می کنند.

اسکالپینگ(Scalping)

در این نوع معامله، نوسانات به صورت لحظه ای و در تایم فریم های چند دقیقه ای انجام می شود. با توجه به این مسئله یک تریدر در یک روز تعداد زیادی معامله با سود کم انجام می دهد، تا با جمع سود هر معامله در یک روز به سود کلی مد نظر خود برسد.

اصطلاحات تخصصی بازار ارزهای دیجیتال

برای درک آسان‌تر مفاهیم در بازار ارزهای دیجیتال، لیستی از واژه‌های اصلی ایجاد کرده ایم. در این واژه نامه کلمات و اصطلاحات پایه ارزهای دیجیتال به صورت کامل بیان شده است. این قسمت هر روزه در حال بروزرسانی می باشد. در صورتی که اصطلاحی در لیست ما وجود ندارد لطفا در بخش کامنت ها به ما اطلاع دهید.

Cryptography (رمزنگاری)

روشی که در آن برای محافظت از اطلاعات، از کدهای امنیتی برای رمزگذاری استفاده می شود را رمزنگاری می گویند. این فرآیند باعث می شود که تنها کسانی که به این رمزها دسترسی دارند آن را خوانده و پردازش کنند.

Cryptocurrency (رمزارز)

ارز رمزنگاری شده یا به اصطلاح کریپتوکارنسی، نوعی پول مستقل از هر بانک یا مرجع مرکزی است. این پول به عنوان اطلاعات رمزگذاری شده و دیجیتالی عمل می کند. از روش های پیچیده ریاضیات برای تنظیم، ایجاد، و انتقال وجه استفاده می شود.

Bitcoin (بیت کوین)

از معروف‌ترین و اولین رمز ارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال می توان به بیت کوین اشاره کرد. این رمزارز به صورت غیر متمرکز و بدون دخالت شخص عمل می کند. بیت کوین در سال 2009 توسط شخص یا شرکت ناشناس به نام “ساتوشی ناکاموتو” فعالیت خود را آغاز کرد.

BTC (بیت)

در پلتفرم معاملاتی بازار ارزهای دیجیتال، هر رمز ارز با نماد 3 حرفی نمایش داده می شود. به عنوان مثال BTC نماد اختصاصی بیت کوین می باشد.

Satoshi Nakamoto (ساتوشی ناکاموتو)

نام خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو می باشد. اما تا به حال مشخص نیست که این نام مختص یک فرد است یا یک شرکت و هویت آن هنوز فاش نشده است.

Satoshis (ساتوشی)

ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین معرفی شده است.. هر ساتوشی0.00000001 بیت کوین می باشد.

Distributed Ledger (دفتر کل توزیع شده)

سیستمی که در آن تمام اطلاعات مربوط به سرمایه‌ها و تراکنش‌ها ثبت می شود را دفتر کل توزیع شده می گویند. روش توزیع اطلاعات در این دفتر باعث افزایش امنیت و کاهش خطر هک شدن آن‌ها می شود.

Blockchain (زنجیره بلوک یا بلاک چین)

بلاک‌ چین(blockchain)، یک دفتر دیجیتالی برای یک مرز ارز می باشد که در آن تمام معاملات انجام شده ثبت می شود.این بلاک‌ها از طریق امضای رمز‌نگاری به یکدیگر متصل می شوند. بلاک‌ چین یک فناوری غیرمتمرکز بوده زیرا هیچ نسخه ای از آن در جایی خاصی وجود ندارد. در نتیجه همه نسخه های آن با هم برابر می باشند.

Block (بلاک)

بلاک(Block)، پایگاه داده‌ای از کلیه معاملات انجام شده است که هر بلاک آن دائمی و تغییرناپذیر هستند. هر یک از این بلاک‌ها کلیه معاملات را تا زمانی که پر نشده است نگهداری می کنند.

Coin (کوین)

کوین‌‌ها، رمز ارزهایی هستند که به صورت مستقل عمل می­‌کنند و بلاک‌ چین اختصاصی دارند؛ مانند بیت کوین و اتریوم.

Token (توکن)

توکن­‌ها، رمز ارزهایی هستند که بلاک‌ چین اختصاصی ندارند و بر روی بستر سایر رمز ارزها کار می­‌کنند؛ مانند تتر.

StableCoin (کوین‌هایی با قیمت ثابت)

استیبل کوین، رمز ارزهای هستند که ارزش آنها با یک دارایی ثابت مانند دلار برابر است. این کوین‌ها با هدف کاهش نوسانات بازار ایجاد شده است که برخلاف سایر رمز ارزها از سرمایه معامله گران در برابر نوسانات محافظت می کند. از نمونه‌های استیبل کوین می توان به ارز دیجیتال تتر اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ارز دیجیتال تتر می توانید به مقاله ارز دیجیتال تتر(tether)| حفظ سرمایه در برابر نوسانات مراجعه بفرمایید.

ICO(عرضه اولیه سکه)

ICO یا همان عرضه اولیه سکه، که از عبارت Initial Coin Offering گرفته شده است، روشی برای تامین مالی پروژهای مرتبط با ارز دیجیتال می باشد.در این روش سرمایه‌گذاران می توانند با استفاده از سایر رمز ارزها مانند بیت کوین و یا ارزهای فیات مانند دلار بر روی پروژه‌های مورد نظر سرمایه گذاری کرده و توکن های مربوط به پروژه را از شرکت مربوطه خریداری کنند.

 Hard Fork (هارد فورک)

هارد فورک، زمانی ایجاد می شود که ماینرها تصمیم به ایجاد قوانین جدید در خصوص رمز ارزها می‌گیرند. افرادی که این قوانین جدید را می پذیرند، وارد فورک جدید می شوند.اما افرادی که مخالف هستند از همان نسخه قبلی استفاده می‌کنند.

Hash (هش)

هش(Hash)، به خروجی گفته می شود که از اطلاعات ورودی بدست می‌آید. الگوریتم های هش، اطلاعات ورودی را که به هر اندازه باشد دریافت کرده و به یک خروجی با اندازه ثابت تبدیل می کنند. هش را می توان به عنوان اثر انگشت که از طریق پردازش اطلاعات توسط تابع هش ایجاد می شود، در نظر گرفت. این عبارت به این معنی است که از طریق هش نمی توان به دادهای اصلی دست پیدا کرد.

Hash Rate (نرخ هش)

نرخ هش، نشان دهنده این است که توان کامپیوتر شما و عملکرد آن چقدر است. در نتیجه نرخ هش مهمترین عامل در انتخاب دستگاه‌های استخراج به شمار می‌آید.

Peer 2 Peer (همتا به همتا)

شبکه همتا به همتا، بین دو یا چند کامپیوتر که با یکدیگر در ارتباط هستند و شخص سومی به عنوان واسطه وجود ندارد، انجام می شود.

Decentralization (غیرمتمرکز)

از مهم ترین ویژگی‌های بیت کوین و سایر رمز ارزها، غیر متمرکز بودن آن می باشد. این ویژگی باعث شده است که نسبت به رمز ارزها و ارزهای فیات و... مزیت بخصوصی داشته باشد. از مهم ترین مزیت های این ویژگی، عرضه پول محدود است که باعث افزایش ارزش رمز ارزها می شود.

Wallet (کیف پول)

کیف پول‌های دیجیتالی، امکان دریافت، ذخیره‌سازی و ارسال رمز ارزها را فراهم می‌کند. هر کیف پول کلید خصوصی شما به شمار می‌آید که دسترسی به رمز ارزها را برای شما فراهم می کند.

Address (آدرس کیف پول)

رشته‌های از حروف و اعداد که به عنوان شماره حساب برای معاملات رمزنگاری استفاده می شود را آدرس کیف پول می گویند. هر کوین یک آدرس منحصر به فرد دارد که دادها در آن ذخیره می شود و بر روی بلاک چین قرار می گیرد. این آدرس ها منحصر به فرد بوده و در هر تراکنش می توانید از یک آدرس خاص استفاده کنید. در خرید و فروش رمز ارزها تنها چیزی که در اختیار دیگران قرار میدهید همین آدرس‌ها می باشد.

Private key (کلید خصوصی)

کلید خصوصی، به عنوان رمز عبور کیف پول‌ها به شمار می‌آید. این کلید به عنوان امضای دیجیتال شما به حساب می‌آید که هنگام خرید و فروش از آن استفاده می‌کنند.

Hot wallet (کیف پول گرم)

کیف پول گرم، نوعی کیف پول است که قابل اتصال به اینترنت بوده، و به عنوان یک برنامه تحت وب و برنامه موبایلی در دسترس می باشد. کیف پول‌های گرم در مقایسه با سایر کیف پول‌ها از امنیت پایینی برخوردار هستند زیرا ممکن است هکرها از طریق اینترنت به این کیف پول دسترسی داشته باشند.

Cold wallet (کیف پول سرد)

کیف پول سرد، نوعی کیف پول است که قابل اتصال به اینترنت نمی‌باشد. این کیف پول را می توان به عنوان یک درایور USB مورد استفاده قرار داد. کیف پول سرد دارای امنیت بسیار بالایی می باشد. زیرا هکرها برای دسترسی به آن نیاز به دسترسی فیزیکی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کیف پول‌ها می توانید به مقاله کیف پول سخت افزاری| بانکی برای ارزهای دیجیتال در جیب شما مراجعه کنید.

Mining (استخراج)

برای تولید رمز ارزها و تایید تراکنش ها، از یک سری محاسبات ریاضی استفاده می شود. به این فرآیند استخراج رمز ارزها می‌گویند.

Miner (ماینر)

کامپیوتر یا تجهیزاتی که بر اساس محاسباتی یک رمز ارز خاص استخراج می کند را ماینر می‌گویند.

Pump & Dump (پامپ و دامپ)

پامپ و دامپ، زمانی اتفاق می‌افتد که در آن گروهی از سرمایه‌گذاران تصمیم بر این قضیه دارند که قیمت رمز ارزها به صورت مصنوعی افزایش یا کاهش دهند. به بیان ساده‌تر، برخی از سرمایه‌گذاران در قیمت پایین اقدام به خرید یک رمز ارز کرده و سپس شروع به تبلیغات دروغین می کنند. در نتیجه قیمت افزایش پیدا کرده(پامپ) و تقاضا بیشتر می شود. سپس این سرمایه گذاران در بالاترین قیمت اقدام به فروش کرده و قیمت کاهش پیدا میکند(دامپ). در این میان افراد بی تجربه سرمایه خود را از دست می‌دهند.

ATH (اوج قیمت بی سابقه)

اصطلاح ATH مخفف عبارت all-time high می باشد که برای پیگیری بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرکاربرد می‌باشد. زمانی از اصطلاح استفاده می شود که ارز دیجیتال به بالاترین قیمت خود رسیده باشد.

ATL (کمترین قیمت بی سابقه)

اصطلاح ATL مخفف all-time low می باشد که نقطه مقابل ATH است. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که ارز دیجیتال به کمترین قیمت خود رسیده باشد.

Mining Pool (استخر استخراج)

اگر تعدادی از ماینرها قدرت محاسباتی خود را کنار هم برای انجام معاملات مورد نظر قرار دهند، در این صورت در یک استخر استخراج قرار می‌گیرند.در این حالت پاداش ماینرها براساس میزان مشارکت، بین کسانی که در استخر قرار دارند تقسیم می‌شود. قرار گرفتن در این استخرها شانس بهتری را برای داشتن هش‌های موفق ایجاد می کند.

Market Cap (ارزش بازار)

مارکت کپ، از ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال مورد نظر در تعداد کل ارزها در گردش به دست می‌آید. رمز ارزها بر اساس ارز بازاری که دارند رتبه بندی می‌شوند. ارزش بازار هر ارز دیجیتال را می توانید در سایت coinmarketcap بررسی کنید.

CandleStick(کندل استیک )

کندل استیک که به اصطلاح نمودار شمعی نیز به آن گفته می‌شود، نموداری است که در آن قیمت‌های بالا و پایین، باز شدن و بسته شدن یک دارایی در یک بازه زمانی مشخص نشان داده می شود.

Stop loss(حد ضرر)

سرمایه‌گذاران اغلب با هدف افزایش قیمت سهم یا ارز دیجیتال اقدام به خرید آن می کنند. و بعد از خرید قیمت آن بالا خواهد رفت. اما در بازارهای سرمایه روند حرکتی قیمت در هر لحظه در حال تغییر می باشد. در نتیجه باید در پایین قیمت خرید خود یک محدوده‌ای در نظر بگیرید. به این محدوده قیمتی که برای خروج در نظر می‌گیرید حد ضرر می‌گویند.

نحوه کسب اطلاعات در بازار ارزهای دیجیتال

برای موفقیت در هر نوع بازار مالی نیازمند کسب یک سری اطلاعات آماری و تحلیلی می باشیم. در دنیای رمز ارزها، سایت‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورید. از نمونه سایت‌های محبوب در زمینه ارز دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایت‌هایی وجود دارند که پوشش‌های خبری و تحلیلی در خصوص ارزهای دیجیتال ارائه می دهند. در ادامه نمونه‌های از پربازدیدترین سایت‌های خبری را معرفی خواهیم کرد:

سخن پایانی

برای ورود به هر بازار مالی در ابتدا نیازمند کسب اطلاعات در زمینه آن می باشید، تا عملکرد مطلوب را به دست بیاورید. بازارهای ارز دیجیتال در صورت داشتن دانش و آگاهی، بازار پر سود و رو به رشدی می‌باشند.نکته‌ی آخری که به آن تأکید می‌کنیم این است که هیچ‌گاه تمام سرمایه‌ی‌ خودتان را وارد بازار ارزهای دیجیتال نکنید و از گرفتن تصمیمات عجولانه و احساسی بپرهیزید. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

نویسنده: سمانه اطراف
26 تیر 1400
آخرین بروزرسانی: سمانه اطراف
2 سال پیش