کارگزاری مفید یا آگاه کدام بهتر است ؟

فهرست مطالب

قبل از صحبت در خصوص کارگزاری مفید و آگاه ابتدا شما را با دنیای بورس آشنا می‌سازیم. بورس، دنیای عجیب و پیچیده‌ای است. افراد با عضویت در یکی از شرکتها و یا صنعتها که ممکن است هیچگاه محل آن را نبینند، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نمایند. شرکتها و صنعتها با استفاده از این سرمایه‌ها چرخه اقتصاد را به گردش در می‌آورند. یکی از راههای سرمایه‌گذاری در بورس و انجام معاملات، عضویت در یکی از کارگزاری‌های فعال بازار سرمایه می‌باشد. در نتیجه، انتخاب یک کارگزاری مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد و تاثیر مثبتی در روند معاملات و خرید و فروش دارند.

در این مقاله، هدف از مقایسه کارگزاریها انتخاب یک کارگزاری نیست؛ بلکه نشان دادن ویژگی هر کارگزاری برای انتخاب درست می‌باشد.

برای آگاهی از کارگزاری‌های فعال بازار سرمایه به سایت کارگزاران مراجعه نمایید.

معرفی کارگزاری مفید و آگاه

کارگزاری مفید

کارگزاری مفید در سال ۱۳۷۳ با دو نفر فعالیت خود را آغاز کرد. با گسترش بورس در سال ۱۳۸۱ اولین شعبه کارگزاری مفید در شهر مشهد افتتاح شد. در سال ۱۳۹۸ با راه‌اندازی اولین سامانه معاملاتی آنلاین، فصل جدیدی در بازار سرمایه ایران رقم خورد. این کارگزاری، امروزه با ۴۰۰۰ مرکز خدمات‌رسانی در سراسر ایران، جزء برترین کارگزاریها محسوب می‌شود.

کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه، به عنوان اولین شرکت آگاه در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد. این کارگزاری با توجه به امکانات و ابزارها، جزء کارگزاری‌های برتر ایران به شمار می‌آید. این کارگزاری با ایجاد باشگاه مشتریان توانست توجه افراد زیادی را جلب کند. کارگزاری آگاه با داشتن بیش از ۸۰ شعبه خدمت‌رسانی در سراسر ایران، از کارگزاران برتر به شمار می‌آید.

در ادامه، از شباهتها، تفاوتها، امکانات، مزایا و معایب این دو کارگزاری به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

مزایا و معایب کارگزاری مفید و آگاه

عوامل زیادی در انتخاب یک کارگزاری تاثیرگذار می‌باشند. این عوامل شامل: تعداد شعب در شهرهای مختلف، کیفیت خدمات‌رسانی، میزان تخفیف در کارمزدها، نرم‌افزارهای معاملات و نحوه پشتیبانی مشتریان می‌باشد. در اینجا، کارگزاری مفید و آگاه را در خصوص این عوامل با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم. کارگزاری مفید و آگاه به لحاظ امکانات شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما هر یک از آنها معایبی دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تعداد شعب کارگزاری مفید و آگاه

وجود تعداد شعب فعال در سراسر ایران، از مزایای هر کارگزاری به حساب می‌آید. تعداد شعب کارگزاری مفید در مقایسه با کارگزاری آگاه بیشتر است. تعداد شعبه‌های فعال کارگزاری مفید حدود ۴۰۰۰ شعبه در سراسر ایران می‌باشد؛ در حالی که کارگزاری آگاه دارای ۱۰۰ شعبه فعال است. وجود تعداد زیاد شعب در برخی موارد، معایبی به همراه دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

ایجاد حساب کاربری

سرعت در ایجاد حساب کاربری از بهترین مزایای کارگزاریها محسوب می‌شود. هر دو کارگزاری مفید و آگاه در سریع‌ترین زمان، کد بورسی مشتریان خود را صادر می‌کنند. پس از صدور حساب کاربری، کاربر می‌تواند اقدام به معامله و خرید و فروش نماید.

سیستم معاملاتی

کارگزاریها برای انجام معاملات کاربران خود، نرم‌افزارهایی را معرفی می‌کنند. وجود سیستم معاملاتی که سرعت خرید و فروش در آن با اخلال مواجه نشود، از مزایای اصلی کارگزاریها می‌باشد. وجود کاربران زیاد و انجام معاملات روزانه بسیار زیاد، باعث ایجاد اخلال در این سیستم‌ها می‌شود. هر دو کارگزاری آگاه و مفید در این زمینه، اقدامات چشمگیری انجام داده‌اند. کارگزاری مفید با ایجاد چندین نرم‌افزار و کارگزاری آگاه با پشتیبانی عالی، این مشکلات را برطرف کرده است؛ اما همچنان نارضایتی‌های زیادی در این خصوص از جانب کاربران به چشم می‌خورد.

پاسخگویی به مشتریان

پشتیبانی کاربران به خصوص کاربرانی که خارج از تهران هستند، از اصلی‌ترین وظایف هر کارگزاری به شمار می‌رود. کارگزاری مفید، متاسفانه این پشتیبانی را به خوبی انجام نمی‌دهد. این مورد از بزرگترین معایب کارگزاری مفید به شمار می‌آید. بیشتر مشتریان دلیل این مشکل را وجود کاربران زیاد می‌دانند که با افزایش کارمندان و پشتیبانان قابل حل می‌باشد.

طرح‌های تشویقی

هر دو کارگزاری مفید و آگاه طرح‌های تشریقی زیادی برای کاربران خود در نظر می‌گیرند. این طرح‌ها با توجه به گردش معاملات هر کارگزاری متفاوت می‌باشند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به: تخفیف در کارمزد خرید و فروش، بسته‌های اعتباری، وام و... اشاره نمود. کاربران برای استفاده از این طرح‌ها قبل از عضویت در آنها، بهتر است از شرایط و قوانین مربوط به هر یک از آنها مطلع شوند.

کارگزاری مفید و آگاه از نظر پنل کاربری

کارگزاری مفید و آگاه از کارگزاران فعال بازار سرمایه می‌باشند. این دو کارگزاری، کاربران و مشتریان زیادی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که این شلوغی، می‌تواند باعث ایجاد اخلال در ثبت سفارش و خرید و فروش شود. اگر جزء کاربرانی هستید که قصد سرخطی زدن دارید، بهتراست کارگزاری با کاربران محدود و خلوت را انتخاب کنید.

از نظر پنل کاربری، کارگزاری مفید بهتر از کارگزاری آگاه می‌باشد. این کارگزاری از نظر چیدمان و در دسترس بودن ابزارها برای معامله‌گران در پنل کاربری، بهتر از کارگزاری آگاه عمل کرده است. به عبارت دیگر، قالب‌های در دسترس کارگزاری مفید، این پنل را نسبت به پنل‌های کارگزاری‌های دیگر پر طرفدار کرده است.

به بیان دیگر، کارگزاری مفید توانسته است قالب‌های خود را راحت‌تر در دسترس کاربران قرار دهد. این امر سبب شده است که صفحه نمایش کارگزاری مفید بسیار خلوت‌تر از کارگزاری آگاه باشد. همچنین داشتن سیستم یکپارچه و متفاوت برای معاملات بر خط مانند: ایزی تریدر و آنلاین پلاس، دسترسی به امکانات و ابزارها را برای کاربران آسان‌تر کرده است. مشتریان و کاربران با افتتاح یک حساب کاربری می‌توانند از این سیستم‌ها استفاده کنند.

سیستم گزارش دهی در کارگزاری مفید و آگاه

در کارگزاری آگاه، سیستم گزارش‌دهی بسیار پرطرفدارتر از سایر کارگزرایها می‌باشد. این کارگزاری برای نمایش نمودارها از یک یا چند گراف استفاده می‌کند که در کسری از ثانیه همه اطلاعات را نمایش می‌دهد. از دیگر امکانات کارگزاری آگاه، نمایش مجموع سود و زیان می‌باشد که در پنل کاربری کارگزاری مفید وجود ندارد. نمایش سریع، دقیق و یکجای اطلاعات برای معامله‌گران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای مشاهده پنل‌های کارگزاری مفید و آگاه بر روی گزینه‌های زیر کلیک کنید.

خدمات جانبی کارگزاری مفید و آگاه

در کنار خدمات اصلی که هر کارگزاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ارائه خدمات جانبی نیز سبب جذب مشتری بیشتر می‌گردد. از خدمات جانبی کارگزاری مفید، داشتن چندین سبد سرمایه‌گذاری برای معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری کم ریسک هستند، می‌باشند.

از خدمات جانبی کارگزاری آگاه، وجود باشگاه مشتری بسیار فعال می‌باشد. کاربران با عضویت در این باشگاه می‌توانند از تخفیفات ویژه و دریافت اعتبار بهره‌مند شوند؛ همچنین با پرداخت هزینه عضویت می‌توانند از مشاوره آنلاین و سیگنال افراد خبره در این کارگزاری استفاده کنند.

نحوه دریافت اعتبار

نحوه دریافت اعتبار در هر یک از کارگزاریها با یکدیگر تفاوت دارد. هر یک از کارگزاری‌های مفید و آگاه به شیوه خود، بسته‌های اعتباری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

پلکان مفید

کارگزاری مفید، نحوه دریافت اعتبار خود را در بخشی با عنوان پلکان قرارداده است. این طرح که توسط کارگزاری مفید طراحی شده است، این امکان را به مشتریان و کاربران می‌دهد که با انجام معاملات و سایر فعالیتها نظیر شرکت در مسابقه از بسته‌های اعتباری برخوردار شوند.

روش اصلی دریافت اعتبار در بخش پلکان، انجام معاملات با توجه به قوانین موجود در این طرح می‌باشد. از دیگر روش‌های دریافت اعتبار در طرح پلکان، انجام مسابقاتی مانند: حدس در روند صعودی و یا نزولی یک سهم و کسب امتیاز لازم می‌باشد.

چهار نوع بسته اعتباری در کارگزاری مفید وجود دارد:

  • اعتبار ۱۰ میلیون تومانی ۳۰ روزه (امتیاز مورد نیاز ۱۸۵ امتیاز)
  • اعتبار ۲۰ میلیون تومانی ۳۰ روزه (امتیاز مورد نیاز ۳۵۰ امتیاز)
  • اعتبار ۵۰ میلیون تومانی ۳۰ روزه (امتیاز مورد نیاز ۸۲۰ امتیاز)
  • اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی ۳۰ روزه (امتیاز مورد نیاز ۱۵۴۰ امتیاز)

گردش معاملات انجام شده برای دریافت این امتیازات در جدول زیر به صورت کامل مشخص شده است.

نوع بسته امتیاز مورد نیاز گردش معامله مورد نیاز برای کسب امتیاز
بسته اعتباری ۱۰ میلیونی ۳۰ روزه ۱۸۵ ۵۴۰،۹۴۰،۰۰۰
بسته اعتباری ۲۰ میلیونی ۳۰ روزه ۳۵۰ ۱،۰۲۳،۴۰۰،۰۰۰
بسته اعتباری ۵۰ میلیونی ۳۰ روزه ۸۲۰ ۲،۳۹۷،۶۸۰،۰۰۰
بسته اعتباری ۱۰۰ میلیونی ۳۰ روزه ۱۵۴۰ ۴،۵۰۲،۹۶۰،۰۰۰

 

برای ورود به طرح پلکان به سایت پلکان مفید مراجعه کنید.

باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه

در باشگاه مشتریان آگاه، علاوه بر کسب امتیاز، از طریق دریافت ریال نیز می‌توانید از بسته‌های اعتبار بهرمند شوید. نحوه دریافت ریال (پول نقد) در باشگاه کارگزاری آگاه به صورت زیر می‌باشد:

1.عضویت در باشگاه و افتتاح حساب کاربری

با عضویت در باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه و افتتاح حساب، مبلغ ده هزار تومان به حساب کاربری شما واریز می‌گردد.

2.انجام معاملات و دریافت تخفیف در کارمزد

با انجام معاملات در سامانه، میزان تخفیف در کارمزد به مشتریان تعلق می‌گیرد. این تخفیف به صورت پول نقد به حساب باشگاه واریز می‌شود؛ همچنین این مبلغ را می‌توانید به حساب معاملاتی خود انتقال دهید و یا در باشگاه مشتریان، صرف خرید امتیاز کنید.

3.معرفی باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه به دیگران

زمانی که شخصی با استفاده از شماره عضویت شما اقدام به افتتاح حساب در باشگاه مشتریان نماید، 50% از میزان درآمدی که برای کارگزاری آگاه دارد، به حساب شما واریز می‌شود. به عنوان مثال، اگر ۱۰۰ هزار تومان خرید انجام دهید، ۵۰ هزار تومان به حساب کاربری شما واریز می‌شود.

4.برنده شدن در مسابقه

با برنده شدن در مسابقه و کسب امتیاز، آخر ماه نسبت به امتیاز و رتبه‌ای که دریافت کرده‌اید، مبلغی به حساب کاربری شما واریز می‌شود.

هزینه خرید بسته اعتباری در باشگاه مشتریان آگاه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، بسته‌های اعتباری کارگزاری مفید تنوع کمتری در مقایسه با بسته‌های اعتباری کارگزاری آگاه دارند. لیست بسته‌های اعتباری کارگزاری آگاه به صورت زیر می‌باشد:

ارزش (ریال) مدت زمان قیمت (ریال)
بسته ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱ ماه ۳۷۰،۰۰۰
بسته ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ۳ ماه 1،050،000
بسته۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ۶ماه 2،000،000
بسته۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲ ماه 3،600،000
بسته۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱ ماه ۵۵۰،۰۰۰
بسته۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ۳ ماه ۱،۵۷۵،۰۰۰
بسته۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ۶ ماه ۳،۰۰۰،۰۰۰
بسته۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲ ماه ۵،۳۰۰،۰۰۰
بسته ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱ ماه ۹۲۰،۰۰۰
بسته ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ۳ ماه ۲،۶۲۵،۰۰۰
بسته ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ۶ ماه ۵،۰۰۰،۰۰۰
بسته ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲ ماه ۹،۰۰۰،۰۰۰
بسته۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱ ماه ۱،۸۳۰،۰۰۰
بسته۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۳ ماه ۵،۲۵۰،۰۰۰
بسته۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۶ ماه ۱۰،۰۰۰،۰۰۰
بسته۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲ ماه ۱۸،۰۰۰،۰۰۰
بسته ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱ ماه ۳،۶۶۰،۰۰۰
بسته ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۳ ماه ۱۰،۵۰۰،۰۰۰
بسته ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۶ ماه ۲۰،۰۰۰،۰۰۰
بسته ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲ ماه ۳۶،۰۰۰،۰۰۰
بسته ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۳ ماه ۲۶،۲۵۰،۰۰۰
بسته ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۶ ماه ۵۰،۰۰۰،۰۰۰
بسته ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲ ماه ۹۰،۰۰۰،۰۰۰

با توجه به مطالب گفته شده در بخش اعتبارات، نتیجه می‌گیریم که بسته‌های اعتبار در کارگزاری آگاه تنوع و هزینه کمتری نسبت به کارگزاری مفید دارند.

برای ورود به باشگاه مشتریان می‌توانید به سایت باشگاه آگاه مراجعه کنید.

برای دیدن کارگزاری های بورس می توانید از صفحه بهترین کارگزاری بورس دیدن کنید

خلاصه کلام

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، هر یک از کارگزاری‌های مفید و آگاه، خدمات و امکانات مخصوص به خود را دارا می‌باشند. تنها مشکلی که این دو کارگزاری دارند، شلوغی بیش از حد است که باعث ایجاد مشکل در ارسال سفارشات می‌شود. همچنین وجود کاربران و شعب زیاد در سراسر کشور، سبب شده است که این دو کارگزاری نتوانند پشتیبانی کافی به صورت حضوری و غیر حضوری داشته باشند.

کارگزاری مفید و آگاه هر چند از نظر کارایی و اعتبار شباهت بسیاری با یکدیگر دارند، اما از نظر خدمات و امکانات جانبی و پنل کاربری تفاوتهای زیادی میان آنها وجود دارد. برای ورود به بازار بورس بهتر است در یکی از این کارگزاریها عضو شوید. علاوه بر آن، برای انجام معاملات خاص در یکی از کارگزاری‌های خلوت عضو شوید. انتخاب هر یک از این کارگزاریها بستگی به نوع کارکرد و استراتژی شما در انجام معاملات دارد.

مهم‌ترین نکته این است که در بازار بورس، محدودیتی در انتخاب کارگزاری وجود ندارد. در نتیجه، می‌توانید در هر دو کارگزاری مفید و آگاه ثبت نام کنید. اما بهترین روش، انتخاب یک کارگزاری خلوت در کنار یکی از این کارگزاریها می‌باشد.

سوالات متداول

  • آیا کارگزاری آگاه ثبت نام اتباع هم انجام میده؟

    بله ثبت نام اتباع خارجی برای همه کارگزاری ها مجاز است. اتباع نیز می توانند در این کارگزاری ثبت نام کنند.

  • کارگزاری آگاه کار وکالتی هم میدن؟

    بله این کارگزاری کار وکالتی هم انجام میدن.

  • معاملات در چه ساعتی انجام میشه؟

    ساعت انجام معاملات در بازار بورس، 09:00 الی 12:30 می باشد.

  • نام کاربری و رمز عبورم رو فراموش کردم. چیکار کنم؟

    با کلیک بر روی گزینه فراموشی رمز، رمز عبور خود را بازیابی کنید.

نویسنده: سمانه اطراف
26 دی 1402
آخرین بروزرسانی: محمد غفاری
3 ماه پیش