همه چیز در مورد صندوق واسطه‌گری مالی یکم ؛ ریزش بورس با دارا یکم چه کرد؟

فهرست مطالب

کاهش نرخ سود بانکی و همچنین کاهش معاملات در مسکن ، طلا، ارز و... در اواخر سال 98 ، سرمایه عظیمی را روانه بازار سرمایه نمود. همه‌گیری ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها، افراد را بیش از پیش به سوی حضور در بورس سوق داد. دولت نیز با تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و عرضه سهام دولتی تخفیف‌دار (صندوق واسطه‌گری مالی یکم)، به این موج دامن زد. در ادامه در خصوص این صندوق، شرایط معامله و چشم‌انداز آن پس از ریزش تاریخی شاخص کل، توضیح خواهیم داد.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله چیست؟

بگذارید ابتدا به طور خلاصه شما را با مفهوم صندوق سرمایه‌گذاری آشنا سازیم. افراد بسیاری با دریافت کد بورسی و ثبت نام در یکی از کارگزاران مجاز ، شروع به فعالیت در بازار سرمایه نمودند. نکته قابل توجه این است که کسب سود از هر بازاری نیازمند اطلاعات و نحوه معامله در آن بازار و صرف زمان است. اشخاص با هر میزان سرمایه حتی اندک، می‌توانند با خرید واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از فرصت‌های کسب سود بازار بهره ببرند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعددی راه‌اندازی شده‌اند که در زمینه‌های مختلف اعم از سهام، ملک، طلا و... اقدام به سرمایه گذاری نموده‌اند. صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) یکی از انواع این صندوق‌هاست. شخص برای خرید و فروش واحدهای این نوع از صندوق‌ها نیاز به مراجعه حضوری به محل شرکت ندارد.اشخاص در صورت داشتن کد بورسی می‌توانند از طریق پنل معاملاتی خود اقدام به صدور و ابطال واحدهای این نوع از صندوق‌ها نمایند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

پذیره نویسی دارا یکم ، صندوق واسطه‌گری مالی   یکم در ایام ریزش بورس

پذیره‌نویسی صندوق etf دارا یکم

پذیره نویسی این نماد از تاریخ 1399/02/14 آغاز شد و تا پایان 1399/02/31 مهلت داشت. کلیه افراد در صورت تمایل می‌توانستند تا سقف 2 میلیون تومان در پذیره‌نویسی شرکت نمایند. مبلغ اسمی هر واحد این صندوق با 20 درصد تخفیف، 10 هزار تومان بود. در کل هر کد ملی تا سقف 200 واحد اجازه خرید داشت. این نماد پس از 38 روز از پایان پذیره نویسی در بورس اوراق بهادار تهران با رشد 100 درصدی مجاز به خرید و فروش گردید.

تحلی تکنیکال دارا یکم

قیمت بعد از چندین ماه اصلاح، توانسته از مقاومت داینامیک عبور کند و در حال حاضر احتمال رشد قیمت تا 16000 تومان وجود دارد.

** تحلیل در فروردین 1401 بروز شده است. **

دارا یکم شامل سهام چه شرکت‌هایی است؟

صورت وضعیت پورتفوی این صندوق در پایان هر ماه در سایت کدال منتشر می‌گردد. صندوق واسطه‌گری مالی یکم تا پایان بهمن ماه 1399 دارای سهام بانک‌های ملت، صادرات و تجارت همچنین سهام دوشرکت بیمه اتکایی امین و البرز است. در این گزارشات میزان دارایی این صندوق، از نمادهای فوق ذکر شده است. اطلاعات دیگری از قبیل بهای تمام شده، درصد این دارایی‌ها نسبت به کل و ارزش خالص فروش هر واحد صندوق نیز در این گزارشات آورده شده است.

صندوق دارا یکم در بورس

فعالیت این صندوق درخصوص مدیریت و نگهداری دارایی‌ها و همچنین دریافت سودهای تقسیمی آنها می‌باشد. در امیدنامه صندوق کلیه فعالیت‌های صندوق همراه با جزئیات ذکر شده است. اطلاعات لحظه‌ای بازار در خصوص این صندوق هم از طریق سایت tsetmc و هم از سایت fipiran قابل مشاهده است. بسیاری نیز تغییرات لحظه‌ای را از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مربوطه دنبال میکنند.

مدیر عامل بهرنگ اسدي قره جلو
مدیر مالی محمد جواد پور کاظمی
شماره تلفن و نمابر 02122096132
نشانی دفتر و امور سهام تهران سعادت آباد بلوار فرهنگ خ رشیدی پ13
وب سایت صندوق fi1fund.com
ایمیل [email protected]
حسابرس موسسه حسابرسی شاخص اندیشان
سال مالی 12/30
شناسه ملی 14009108895

 

صعود چشمگیر و درجا زدن‌های صندوق etf قابل معامله دولت

با افزایش تعداد بانک‌های پذیرفته شده در بورس، حدود 7 درصد از بازار سرمایه را صنعت بانکداری تشکیل داده است. از این رو بانک‌ها، پنجمین صنعت بزرگ بازار سرمایه می‌باشند. به دلیل ریسک و تاثیر پذیری کم این صنعت از نوسانات بازار و همچنین بازدهی مناسب، دولت اقدام به عرضه بخشی از سهام خود در قالب صندوق etf دارا یکم نمود. این صندوق به هنگام عرضه بسیار مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت و در هنگام بازگشایی نیز بازدهی خوبی داشت. روند صعودی تا مدتی نیز ادامه داشت اما پس از ریزش شاخص کل، این نماد نیز تا حدودی تحت تاثیر بازار قرار گرفت.

NAV یا همان ارزش خالص دارا یکم چقدر است؟

سوالی که اکثرا برای سهامداران دارا یکم و سایر صندوق‌های قابل معامله مطرح می‌گردد این است که ارزش واقعی هر واحد صندوق چقدر است؟ قیمت بازاری هر واحد صندوق مالی یکم در صفحه مخصوص نماد در سایت tsetmc قابل مشاهده است. در همین سایت، پارامتر NAV قرار داده شده است تا ارزش ذاتی هر واحد صندوق را در معرض دید فعالین بازار قرار ‌دهد. سهامداران با مشاهده این مقدار می‌توانند نسبت به نگهداری و یا فروش سهام خود تصمیم‌گیری نمایند. به طور مثال در اوایل بازگشایی صندوق مالی یکم، هر واحد صندوق تا 34000 تومان نیز معامله شد. این درحالی بود که ارزش ذاتی هر واحد در حدود 24000 تومان محاسبه شده بود. لذا فروش در قیمت 34000 تومان معقولانه‌تر از خرید در این قیمت بود.

ریزش بورس و تاثیر آن بر صندوق واسطه‌گری مالی یکم

در جریان سقوط شاخص کل، که به ریزش بورس منجر شد این نماد نیز دستخوش تغییراتی گشت. در 2 ماه اول اصلاح شاخص، دارا یکم زیاد ریزش نداشت و توانست تا حدودی در مقابل جو منفی بازار مقاومت نماید. در این ایام، ارزش 200 واحد این صندوق در محدوده قیمتی 3.5 تا 4 میلیون تومان نوسان داشت. اما در موج دوم ریزش، ارزش هر واحد حتی تا قیمت پذیره نویسی اولیه آن (10 هزار تومان) نیز رسید.

دامنه نوسان مجاز برای صندوق‌های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله تا قبل از تاریخ 16 تیر بدون دامنه نوسان و صرفاً بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا معامله می‌شدند. پس از بازگشایی صندوق مالی یکم ، ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری به طور بی رویه رشد نمود. این رشد بی‌رویه ارزش صندوق ETF دارا یکم، توجیه ذاتی نداشت. این نتیجه، با مقایسه قیمت معامله و ارزش ذاتی سهم حاصل می‌شود. بورس تهران نیز طی اطلاعیه‌هایی مکرراً توجه به NAV ابطال را به سهامداران تذکر میداد. سازمان بورس متعاقباً طی اطلاعیه‌ای برای نوسان قیمت واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بازه مجاز روزانه 10 درصدی تعریف کرد. در طی هر جلسه معاملاتی، ارزش هر واحد می‌تواند از منفی 10 تا مثبت 10 درصد نوسان داشته باشد. نقدشوندگی بالای این نوع از صندوق‌ها، نیز به محبوبیت آنان افزوده است. نقد شوندگی این امکان را به سهامداران می‌دهد تا هر زمان که بخواهند قادر به خروج از نماد باشند.

تغییر دامنه مجاز نوسان به جهت کنترل روند نزولی بازار

سازمان بورس و اوراق بهادار به جهت کنترل ریزش شاخص کل و جو منفی بازار سرمایه، تصمیماتی اتخاذ نمود. این نهاد با انتشار اطلاعیه‌ای، تغییر موقت در بازه مجاز نوسان روزانه نمادهای بورسی را از 1399/11/25 اعلام نمود. بازه مجاز متقارن 5 درصدی نمادهای بورسی و فرابورسی به (6+ ، 2-) درصد تغییر یافت. همینطور بازه مجاز متقارن 10 درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به (10+ ، 4-) درصد تغییر یافت.

مقاله پیشنهادی: بررسی تاثیرات تغییر دامنه نوسان

جمع‌بندی

به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری فرصت‌های کسب سود بسیاری را غنیمت شمرده و از آنها بهترین استفاده را میبرند. صندوق‌های ETF به دلیل قابل معامله بودن در بورس و نقد‌شوندگی بالا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند. از این رو دولت در آغاز سال 99 ، بخشی از سهام خود را در قالب صندوق ETF با تخفیف 20 درصدی به عرضه عمومی رساند. اولین عرضه سهام دولت که به صندوق واسطه‌گری مالی یکم شناخته شد شامل سهام 3 بانک ملت، تجارت، صادرات و 2 شرکت بیمه‌ای اتکایی امین و البرز است.

نویسنده: مونا مرادی صمیمی
30 خرداد 1401
آخرین بروزرسانی: مونا مرادی صمیمی
1 سال پیش