اتباع خارجی و امکان سرمایه گذاری در بورس ایران برای اتباع خارجی

فهرست مطالب

اتباع خارجی، از سالها پیش به دلایل مختلفی به ایران مهاجرت کردند و سکونت گزیدند. از آنجایی که امرار معاش لازمه زندگانی هر شخص می‌باشد، اتباع شروع به فعالیت در حوزه‌های مختلف کردند. عده‌ای از آنها، مطابق با قانون کار به کارهای مختلفی مشغول شدند. تعدادی با سرمایه‌های خود کسب و کارهای مختلفی راه‌اندازی کردند. اتباعی هم که سرمایه چندانی برای شروع کسب و کار نداشتند، با توجه به رشدی که در بازار سرمایه وجود داشت، استقبال بی‌نظیری از این بازار کردند و فرصت استثنایی برای سرمایه‌گذاری در بورس ایران پیدا کردند. حال ممکن است سوال پیش آید که دریافت کد بورسی اتباع خارجی به چه شکل می‌باشد؟ دریافت کد بورسی برای مهاجران افغانی چگونه است؟ و سوال‌های دیگری که در این مقاله به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

 

 

کد فراگیر یا فیدا کد

ابتدا برای انجام هر کاری در ایران نیاز است اتباع خارجی برای دریافت کد فراگیر یا فیدا کد هر چه سریعتر اقدام نمایند. انجام کلیه امور اداری اعم از افتتاح حساب بانکی، دریافت کد بورسی، ثبت‌نام دانشگاه و … برای اتباع خارجی اعم از حقیقی و حقوقی مستلزم دریافت کد فراگیر یا فیدا کد می‌باشد.
کد فراگیر به عنوان کد شناسایی یا کد ملی هر شخص محسوب نمی‌شود، بلکه تنها برای پیشبرد امور اداری اتباع خارجی در ایران کاربرد دارد.

  • برای ثبت‌نام و دریافت کد فراگیر یا فیدا کد کلیک کنید.

مدارک لازم جهت افتتاح حساب بورسی اتباع خارجی

اشخاص خارجی مقیم ایران برای دریافت کد بورسی با در دست داشتن مدارکی، ملزم به حضور در یک کارگزاری می‌باشند. با ارائه مدارک زیر کد بورسی انحصاری خود را دریافت کنید:

  • اصل پاسپورت (گذرنامه)
  • یک مدرک هویتی با درج نام پدر
  • داشتن حساب بانکی به نام خود شخص
  • مدارک هویتی شخص
  • اطلاعات کامل محل سکونت شخص
  • اطلاعات تماس (ایمیل، تلفن و …)

نحوه گرفتن کد بورسی اتباع خارجی

برای افتتاح حساب اتباع خارجی مراحلی را باید طی کرد که به بررسی آن می‌پردازیم. پس از تهیه مدارک لازم که پیش‌تر نام برده شد، برای دریافت کد بورسی لازم است مراحل ذیل را پشت سر بگذارید:

  • ابتدا مدارک گفته شده برای دریافت کد بورسی تهیه شود.
  • پس از آن به یکی از کارگزاری‌های معتبر مراجعه شود. (حضور متقاضی به کارگزاری الزامی می‌باشد.)
  • اطلاعات فرم‌های مربوطه در کارگزاری باید توسط شخص متقاضی کامل و امضاء شود.
  • سپس، کارگزاری موظف است فرم‌های تکمیل شده را به سازمان بورس اوراق بهادار ارسال کند. 
  • در صورت کامل بودن فرمها، سازمان بورس، مجوز لازم را با امضای ریاست سازمان بورس برای دریافت کد بورسی شخص متقاضی (در دو نسخه و به دو زبان انگلیسی و فارسی) صادر می‌کند. پس از صدور مجوز، آن را به کارگزاری ارسال می‌کند.
    (نکته قابل توجه اینکه؛ صدور مجوز توسط سازمان بورس اوراق بهادار و ارسال آن به کارگزاری 7 روز کاری طول می‌کشد.)
  • کارگزاری پس از دریافت مجوز فعالیت در بازار سرمایه، آن را به شخص متقاضی تسلیم می‌کند. 
  • کارگزاری پس از دریافت این مجوز از سازمان بورس، برای گرفتن کد بورسی اتباع خارجی از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام می‌کند. 

پس از پشت سر گذاشتن مراحل گفته شده، شخص متقاضی با عقد قرارداد آنلاین، مجاز به فعالیت در بازار سرمایه و انجام معاملات آنلاین از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری منتخب می‌باشد. 

*** شایان ذکر است برای اتباع خارجی که فقط دارای کارت اقامت می‌باشند، امکان صدور کد بورسی وجود ندارد

نحوه ثبت نام اتباع خارجی زیر 18 سال

همانطور که ثبت‌نام در سجام و نحوه دریافت کد بورسی برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، برای اشخاص زیر 18 سال نیز با رعایت شرایط موجود این امکان فراهم شده است.
با وجود کلیه شرایط گفته شده، شخص خارجی زیر 18 سال به همراه نماینده قانونی خود (ولی/قیم) با در دست داشتن مدارک گفته شده، به کارگزاری منتخب مراجعه نموده و کد بورسی خود را دریافت می‌کند. به همین ترتیب، این اشخاص با دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار و با امضاء قراداد آنلاین، مجاز به انجام معاملات آنلاین در بازار سرمایه می‌شوند.

مشکلات سهامداران خارجی

سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در بورس تهران مشکلاتی را برای آنها به دنبال دارد که مانع حضور برخی اتباع در بورس می‌شود. در ادامه به دو نمونه از این مشکلات اشاره شده است.

مطرح‌ترین مشکل سهامداران خارجی؛ محدودیت‌های قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است. اتباع خارجی به دلیل نداشتن کد ملی قادر به افتتاح حساب در بانکها، کارگزاریها و … نمی‌باشند. بنابراین، باید اقدام به دریافت کد فراگیر کنند. پس از آن طبق مطالب گفته شده، اقدام به دریافت کد بورسی با مراجعه به کارگزاریها می‌کنند. متاسفانه، در ایران برخی کارگزاریها در برابر اتباع خارجی سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و از پذیرش مشتریان خارجی امتناع می‌کنند. این در حالی است که، هیچ مقرراتی مبنی بر عدم پذیرش اتباع خارجی در کارگزاریها وجود ندارد؛ اما این رفتار باعث فرار برخی سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.

مشکل دومی که در بین سهامداران خارجی مطرح است؛ عدم هماهنگی بین بانکها و کارگزاریها می‌باشد. همین امر، باعث بی‌اعتمادی اتباع خارجی به این موسسات شده است. به طور مثال، اتباع نمی‌توانند سودهای نقدی که بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه بین سهامداران تقسیم می‌شود را از طریق بانک دریافت کنند. بنابراین، باید از طریق کارگزاری منتخب اقدام نمایند.

تاثیر سرمایه گذاری در بورس در اقامت اتباع خارجی

شورای عالی هماهنگی اقتصادی با ریاست حسن روحانی، طی جلسه‌ای مصوبه‎‌ای را برای اتباع خارجی به شرح زیر تصویب نمود:
«وزارت کشور به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و جذب منابع ارزی، موظف است حداکثر ظرف 1 ماه برای اتباع خارجی که حداقل 250 هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بانکها و موسسات اعتباری سپرده‎‎‌گذاری بلندمدت داشته باشند، یا به همان میزان به هر طریقی در ایران سرمایه‌گذاری کنند، پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجوز اقامت 5 ساله صادر نماید.»
این اقامت می‌تواند راهکار خوبی برای دریافت شهروندی و اخذ گذرنامه ایران باشد. 

امروزه، ایرانیان به دنبال مهاجرت به کشورهای دیگر می‌باشند؛ افرادی نیز به دنبال اقامت در ایران هستند. موضوع اقامت 5 ساله اتباع خارجی، ممکن است بازتاب‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته باشد. این فرصت اقامتی، موقعیت خوبی برای بازرگانان ریسک‌پذیر است که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. علی‌الخصوص سرمایه‌گذارانی که پیش از این، دریافت ویزای ایران را کاری بسیار دشوار می‌دانستند.

سخن پایانی

اتباع خارجی عزیز؛ با استفاده از کد فیدا می‌توانید به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی امور اداری خود را پیش ببرید. با سرمایه‌گذاری در ایران می‌توانید به جذب منابع ارزی کمک کنید. همینطور، دریافت اقامت از طریق سرمایه‌گذاری برای شما امکان‌پذیر می‌باشد.
با شما هستیم تا ابهامات شما را در این خصوص رفع کنیم. پس سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • مدارک لازم برای ثبت اتباع در بورس چیست؟

    اصل پاسپورت (گذرنامه)، یک مدرک هویتی با درج نام پدر، داشتن حساب بانکی به نام خود شخص، مدارک هویتی شخص، اطلاعات کامل محل سکونت شخص، اطلاعات تماس (ایمیل، تلفن و …)

  • آیا دریافت کد فراگیر الزامی است؟

    بله دریافت این کد برای انجام تمامی مراحل اداری الزامی است.

  • 250 هزار دلار مبلغ خیلی زیادیه، حالا واقعا اقامت میدن؟

    بله در صورت سرمایه گذاری تا 250 هزار دلار در ایران می توانید اقامت ایران را بگیرید.

  • آیا استفاده از این شرایط و داشتن شرایط اقامت، گرفتن آن الزامی است؟

    خیر، در صورت تمایل می توانید اقامت خود را دریافت کنید.

نویسنده: فریده مهدور
30 خرداد 1401
آخرین بروزرسانی: فریده مهدور
1 سال پیش