نکات مهم و سودآور در معاملات بازار سرمایه ؛ 10 دقیقه تا حرفه‌ای شدن در بورس

فهرست مطالب

تاکنون به این موضوع اندیشیده‌اید که چرا برخی در تمام معاملات خود سود می‌کنند؟ اصطلاح به خاک دست میزنه طلا میشه در وصف این افراد است. در عوض عده‌ای با هر معامله فقط درجا می‌زنند و در نهایت با زیان خارج می‌گردند. بازار بورس بستری مناسب برای کسب سود این افراد است، اما چرا؟ در واقع این افراد با اطلاعات پایه سرمایه‌گذاری و تکثیر سرمایه آشنا می‌باشند. در این مقاله سعی داریم با بیان نکات مهم و سودآور بازار سرمایه، شما را در مسیر درست کسب سود قرار داده و راهنمایی کنیم.

گام‌های کسب سود در بازار بورس

برای کسب سود از بازار سرمایه چندین مرحله وجود دارد که هر یک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور نمونه انتخاب سهام مناسب سرمایه‌گذاری، یکی از این مراحل می‌باشد. دانستن نکات مهم در انتخاب سهام بسیار موثر است چرا که از سرمایه‌گذاری در شرکتهای زیان‌ده و یا بی‌ارزش جلوگیری می‌نماید. در واقع بورس ترسناک نیست اما کسب سود از آن نیازمند دانستن برخی اطلاعات کاربردی است. عدم آگاهی اکثریت افراد تازه وارد از این اطلاعات است که منجر به خطا و در نهایت زیان آنان می‌گردد. مراحل کسب سود در این بازار به شرح زیر است.

  1. انتخاب شرکت مناسب، جهت سرمایه‌گذاری
  2. ورود به سهام در زمان و قیمت مناسب
  3. خروج از سهام در زمان و قیمت مناسب

حال از خودتان می‌پرسید واقعا با آگاهی از این سه مرحله سودمان تضمین می‌شود؟ بله به همین راحتی، کسب سود از بورس چیزی غیر از این سه مرحله نیست. اما برای دانستن مفهوم و تکنیک‌های این سه مرحله نیاز است در خصوص بورس اطلاعات خود را بالا ببرید. در این مقاله ما میانبرها را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

انتخاب صنعت مناسب، جهت سرمایه گذاری

قدم اول در سرمایه‌گذاری پرسود، انتخاب صنعتی است که قابلیت رشد دارد. بازار سرمایه دارای صنایع متفاوتی است که صنعت محصولات شیمیایی دارای بیشترین سهم در بازار فرابورس می‌باشد.

 

سهم هر صنعت در ارزش بازار فرا بورس ایران

انتخاب و تحلیل صنعت مناسب، اولین گام است. در انتخاب صنعت، ابتدا باید چشم‌انداز و قابلیت سودآوری آن مورد توجه قرار گیرد. موارد دیگری مانند عدم وابستگی به مواد اولیه خارجی، افزایش تقاضا در خصوص محصولات صنعت، رقیب‌پذیر نبودن، نمونه خارجی ارزان‌تر و بهتر نداشتن نیز بسیار حائز اهمیت است.
در کل می‌توان گفت یک صنعت مناسب دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

  • ارزان و قابل دسترس بودن مواد اولیه مورد نیاز صنعت
  • وجود و دسترسی به بازار فروش محصولات
  • حدالامکان انحصاری بودن صنعت
  • و...

انتخاب شرکت برتر در هر صنعت

مطمئن‌ترین راه برای انتخاب شرکت مناسب سرمایه‌گذاری، مطالعه صورت‌های مالی شرکت و بررسی ارزش ذاتی آن است. این راه برای تازه واردان و عده‌ای از فعالین بازار که با علم حسابداری آشنایی ندارند بسیار پیچیده و سخت به نظر می‌رسد. در زیر چند مورد از نکات مهم ذکر می‌کنیم که دانستن آن‌ها می‌تواند تا کسب اطلاعات بیشتر، از زیان شما در بازار سرمایه جلوگیری نماید.

در صفحه مخصوص هر نماد در تابلو معاملات آنلاین، شرکتهای هم‌گروه در جدولی قرار گرفته‌اند. این جدول امکان مشاهده وضعیت نماد‌های همگروه و دسترسی به صفحه مخصوص آن‌ها را فراهم کرده است. با استفاده از این دسترسی می‌توان شرکت‌هایی که در یک صنعت قرار دارند را زیر نظر گرفته و با یکدیگر مقایسه نمود. نقدشوندگی، میزان سهام شناور آزاد، P/E سهم، از مواردی است که در بازدهی و عملکرد شرکتها تاثیر گذارند.

نقد‌شوندگی یکی از موارد تعیین کننده ارزندگی شرکت‌ها است. هر شرکتی که نقد‌شوندگی بالاتری داشته باشد و کمتر در صف خرید و فروش قفل شود یک گزینه سرمایه‌گذاری مطلوب به شمار می‌رود. برای بررسی نقد‌شوندگی، کافیست سوابق معاملات نماد و تعداد خریداران و فروشندگان آن را زیر نظر بگیریم. هرچه شرکت‌ها تعداد معاملات بیشتری در بازار سرمایه داشته و در روز، سهام بیشتری مبادله شود احتمال اینکه شما به هنگام فروش به مشکل بخورید بسیار کمتر است.

میزان سهام شناور آزاد به درصدی از سهام شرکت گفته می‌شود که دست سهامداران خرد می‌باشد. کم یا زیاد بودن این مقدار بر ارزندگی سهم تاثیر منفی دارد. به طور معمول این میزان باید از 15 درصد بیشتر باشد. در عین حال میزان شناوری بالا نیز مضر است زیرا شرکت نیازمند سهامداران عمده و راهبردی است تا در شرایط نامناسب از سهم حمایت نمایند.

P/E نسبت قیمت بر سود سهم است. این معیار با توجه به میزان ریسک پذیری افراد می‌تواند متفاوت عمل نماید. بطور مثال افراد ریسک پذیر به دنبال سهم‌هایی با P/E بالا هستند چرا که به آینده سهم خوشبین هستند اما این سهم‌ها ریسک بالایی دارند. در مقابل این سهم‌ها، شرکت هایی با P/E پایین از ریسک پایین‌تری برخوردارند اما دوره رشد خود را تقریبا گذرانده‌اند و سهامداران به آینده آن چندان امیدوار نیستند.

پرداخت سود نقدی یکی از جذابیت‌های سهامداریست و شرکت‌هایی که پرداخت سود دارند از محبوبیت برخوردارند. ممکن است شرکتی وعده پرداخت سود 100 درصدی به سهامداران خود بدهد. در این مواقع افراد باید سابقه واریز سودهای شرکت و عمل به وعده‌های داده شده مدیران را بررسی نمایند.

میزان سرمایه شرکت‌ها یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در ارزندگی سهام شرکت موثر باشد. شرکت‌های با سرمایه کم و جوان ضمن اینکه ریسک بیشتری دارند انتخاب مطلوبی برای سرمایه‌گذاری می‌باشند. همچنین به شرکت‌هایی که برنامه ای برای توسعه تولید و فروش محصولات دارند می‌توان خوش‌بین‌تر بود.

EPS به سودی گفته می‌شود که شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کنند در سال آینده کسب نمایند. هرچه این میزان واقعی‌تر باشد و حتی از مبلغ پیش‌بینی شده نیز بیشتر شود نشان دهنده عملکرد مناسب مدیریت شرکت است. اکثر سهامداران مایل به سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی می‌باشند

توجه و پیگیری اخبار تاثیر بسیاری در رفتار شما در بازار دارد. این اخبار می‌تواند توجه شما را به صنعتی جلب نماید و یا باعث شود شما تصمیم بگیرید از سهمی خارج شوید. در حالت کلی پیگیری اخبار، به شما کمک می‌کند روند بازار را بهتر پیش‌بینی نمایید.

 

نکات سودآور در معاملات بازار سرمایه

 

نکات مهم و قابل توجه در بازار سرمایه

  1. در هر صنعت شرکتی که عملکرد بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارد را انتخاب کرده و در آن سرمایه‌گذاری نمایید.
  2. با مقایسه ارزش ذاتی و قیمت مورد معامله در بازار، میزان ریسک سهم مشخص می‌گردد.
  3. سهام ارزنده، قیمت ذاتی بالاتری نسبت به قیمت معامله در بازار دارد. (قیمت ذاتی > قیمت معامله بازار)
  4. هرگز تک سهمی نباشید. سبد متنوع و شامل چند شرکت از صنایع مختلف تشکیل دهید و از ریسک خود بکاهید.(تک سهم بودن شاید برحسب شانس چند مرتبه‌ای به شما سود برساند اما بی‌شک ادامه این روند شما را متحمل زیان جبران ناپذیری خواهد نمود.)
  5. همیشه مقداری از سود‌هایتان را از حساب بورسی خود خارج و از آن محافظت نمایید.
  6. در خرید، سهم‌هایی با عرضه کمتر و در فروش، سهم‌هایی با عرضه بیشتر را در اولویت قرار دهید.
  7. سهام شرکت‌های فعال را خریداری کنید. (برخی شرکت‌ها بسیاری از روزها در حالت ممنوع-متوقف قراردارند و معامله نمی‌شوند.)
  8. فقط در جهت بازار معامله کنید. به این منظور که در بازار نزولی اقدام به خرید سهام و در بازار صعودی اقدام به فروش سهام نکنید.
  9. از سرمایه مازاد خود برای سرمایه گذاری در سهام استفاده نمایید.
  10. به شدت به حد ضرر خود پایبند باشید. این اصل از زیان‌های هنگفت جلوگیری می‌نماید.
  11. در هر سهام و یا هر معامله، حداکثر 20 درصد از داراییتان را درگیر کنید. این امر از ریسک معامله شما به شدت می‌کاهد.
  12. از سودهای معاملات خود محافظت کنید و نگذارید معاملاتتان وارد زیان شوند. به این اصول رعایت حد ضرر و حد سود گفته می‌شود.
    مقاله پیشنهادی: سیو سود در بورس به چه معناست؟
  13. تنها افرادی که دارای اطلاعات بالای بورسی هستند اقدام به دریافت اعتبار (وام) از کارگزاران نمایند.
  14. با خرید سهام شرکت‌هایی که اوراق اختیار فروش تبعی منتشر نموده‌اند با وجود ریزش بازار نیز سود شما تضمین می‌گردد. البته خرید این اوراق در کنار دارایی سهام شما شرط است.
  15. برخی افراد زمان کافی برای کسب اطلاعات در بورس ندارند و تنها به دنبال کسب سود از طریق سرمایه گذاری در بازار سرمایه می‌باشند. شرکت‌های سبدگردان برای افراد با سرمایه بالا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افراد با سرمایه اندک مناسبند. این شرکت‌ها با داشتن علم مورد نیاز در این زمینه، سرمایه افراد را مدیریت می‌نمایند.
  16. برای دریافت کد بورسی و انجام معامله در بازار سهام، ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام الزامیست.
  17. اطلاعات هر نماد، همچنین اطلاعات کلی بازار در سایت tsetmc قابل مشاهده است.
    مقاله پیشنهادی: آشنایی با tsetmc و تابلوخوانی در بورس
  18. دامنه نوسان شرکت‌های بورسی و فرابورسی در هر روز معاملاتی در بازه مثبت و منفی 5 درصدی قیمت پایانی روز گذشته سهم می‌باشد.
  19. معاملات بازار سرمایه، بر حسب حجم معاملات به سه دسته خرد ، بلوک و عمده تقسیم می‌گردند.
  20. شرکت‌ها یکبار در سال مجامع عمومی عادی سالیانه برگزار می‌نمایند و به تعیین خط مشی سالانه شرکت می‌پردازند.
  21. تصمیم در خصوص میزان و نحوه واریز سود نقدی سالانه، در مجامع عمومی عادی سالیانه صورت می‌گیرد.
  22. تصمیمات در خصوص افزایش و یا کاهش سرمایه شرکت در مجامع عمومی فوق العاده شرکت صورت می‌گیرد.
  23. صورت‌های مالی، آگهی‌های دعوت به مجامع، افشا اطلاعات با اهمیت و... همگی در سایت کدال منتشر می‌گردند.
    مقاله‌های تکمیلی در مجله بورس نظارت : آشنایی با صورت‌های مالی شرکت‌ها، آموزش استفاده از سایت کدال، افشای اطلاعات با اهمیت در بورس، آشنایی با انواع افزایش سرمایه شرکتها و اوراق حقدم

نکات مهم در خصوص زمان ورود و خروج از سهم

قطعا این روزها شاهد ریزش عرضه اولیه‌های پرسود بوده‌اید. عرضه اولیه‌هایی که سود‌های گاهاً 300 درصدی داشتند اما پس از ریزش بازار تمام سود آنان از بین رفت. پس همانطور که پیشتر مطرح کردیم، خرید سهام شرکت خوب، تضمین کننده سود شما نیست. شما باید بتوانید موقعیت خروج در سود 300 درصدی را تشخیص دهید. برای اطلاع از زمان مناسب ورود و خروج از سهام نیازمند تحلیل می‌باشید. در این خصوص به نکات زیر توجه نمایید.

  • تشخیص نقاط ورود و خروج از سهم با کسب اطلاعات در خصوص تحلیل‌ها میسر است.
  • با تحلیل بنیادی (فاندامنتال) که برگرفته از صورت‌های مالی شرکتها می‌باشد، ارزش ذاتی سهم مشخص می‌گردد.
  • برای سرمایه‌گذاری میان مدت و کوتاه مدت، حتما شرکت را از لحاظ بنیادی بررسی و تحلیل کنید.
  • بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تاثیر تمام تغییرات شرکت، در نمودار قابل مشاهده است. از این رو تحلیل تکنیکال برگرفته از نمودار قیمت زمان سهام شرکتها می‌باشد.
  • تحلیل تکنیکال مناسب سرمایه‌گذاری کوتاه مدت می‌باشد. این تحلیل تکمیل کننده تحلیل بنیادی است.
  • بهترین روش سرمایه‌گذاری، انتخاب شرکت مستعد رشد با استفاده از بررسی بنیادی شرکت و تشخیص زمان مناسب ورود با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌باشد.
  • سرمایه‌گذاری در بلند‌مدت باتوجه به شرایط اقتصادی و تورم موجود قطعا سودآور است.
  • استفاده از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال و تشخیص خط روند سهم، در بسیاری از مواقع نقاط ورود و خروج را به ما نشان می‌دهند.
  • ممکن است گاهی روند بازار جور دیگری رقم بخورد و پیش‌بینی شما به حقیقت تبدیل نشود. در این مواقع باید با پایبند بودن به حد ضرر و رعایت حد سود، بتوانید به موقع اقدام نموده و از زیان بیشتر جلوگیری نمایید.

 

جمع‌بندی

با آگاهی از این مطالب و نکات، حال شما می‌دانید برای کسب سود از بازار سرمایه نیازمند چه اطلاعاتی می‌باشید. در قسمت مجله بورس مقاله‌های تکمیلی در جهت افزایش سواد بورسی شما توسط تحلیلگران و فعالان با تجربه به نگارش درآمده است. با مطالعه این مقالات، می‌توانید معاملات خود را هوشمندانه مدیریت نموده و با سود از سهام خارج شوید.

نویسنده: سمانه اطراف
29 آبان 1402
آخرین بروزرسانی: محمد غفاری
4 ماه پیش