آموزش تصویری مرحله به مرحله نحوه کار با سامانه معاملات

فهرست مطالب

معاملات آنلاین (online Trading) یا معاملات برخط

معاملات آنلاین (online Trading) یا معاملات برخط، روشی اینترنتی برای ارسال سریع سفارشات خرید و فروش به هسته معاملات بازار بورس و اوراق بهادار کشور می‌باشد. این سیستم از سامانه‌های مهم هر کارگزاری است. سامانه‌های معاملاتی، هر یک دارای امکانات و ویژگی‌های مخصوص به خود بوده که کمک شایانی به معامله‌گران در خرید و فروش می‌کنند. سامانه معاملات اکسیر ، یکی از سامانه ‌ای معاملات بر خط و دارای امکانات ویژه‌ای است که بسیاری از کارگزاریها از این سامانه استفاده می‌کنند. در ادامه، تمام بخشها و امکانات این سامانه را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم.

 

گام اول برای ورود به دنیای سامانه معاملات اکسیر

شرکت کارگزاری مدبر آسیا، یکی از کارگزاری‌هایی است که از سامانه معاملات برخط اکسیر استفاده می‌کند. پس از ثبت نام در این کارگزاری، نام کاربری، رمز عبور و همچنین لینک ورود به سامانه معاملاتی از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. لینک ورود به این سامانه برای هر کارگزاری متفاوت می‌باشد.

صفحه اصلی سامانه معاملاتی اکسیر

ورود به سامانه معاملاتی اکسیر

پس از ورود به سامانه معاملات اکسیر ، نام کاربری، کلمه عبور و کد امنیتی را در قسمت مشخص شده وارد کنید.

ورود نام کاربری و کلمه عبور

در مرحله اول ورود به سامانه معاملات اکسیر ، پیامی در خصوص تغییر رمز عبور نمایش داده می‌شود. با وارد کردن رمز عبور جدید و ذخیره آن بار دیگر وارد سامانه شوید.

تغییر رمز عبور

بخشها و آیتمهای مختلف سامانه معاملات اکسیر

سامانه معاملات اکسیر از بخشهای مختلفی با امکانات ویژه تشکیل شده است. نوار ابزارهای این سامانه از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشند. در ادامه تمام بخشهای این نوار ابزار را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. در گوشه راست صفحه نخست، نوار ابزاری وجود دارد که از بخشهای مختلفی از جمله: گردش حساب، دفتر سفارشات، پرتفوی سپرده‌گذاری، پرتفوی لحظه‌ای، پرداخت الکترونیکی، درخواست وجه، تغییر کارگزار ناظر، تنظیمات و… تشکیل شده است.

بخشهای اولیه سامانه معاملات اکسیر

ابتدا نوار ابزار بالای صفحه نخست سامانه معاملات اکسیر را به شما معرفی می‌کنیم. همانطور که در شکل می‌بینید، این نوار ابزار از چند قسمت تشکیل شده است:

نوار ابزار

قسمت۱:

در این قسمت از سامانه معاملات اکسیر ، روزهای هفته، تاریخ و ساعت نمایش داده می‌شود. نمایش ساعت در سرخطی زدن، بسیار کارآمد می‌باشد.

قسمت۲:

در این قسمت از سامانه معاملات اکسیر ، پیامهای منتشر شده در خصوص نمادها، توقف، افشای اطلاعات و… نشان داده می‌شود. این قسمت از سه بخش تشکیل شده است:

پیام ناظر بازار
  • پیامهای ناظر بازار: پیام ناظر بازار در خصوص نمادها، توقف نماد، بازگشایی، افزایش سرمایه و… در این قسمت نمایش داده می‌شود.
  • پیام مدیر معاملات: پیام مدیر معاملات در این قسمت نشان داده می‌شود.
  • پیام رایان‌هم‌افزا: در این بخش، مشکلات پیش آمده در خصوص سیستم رایان هم افزا اطلاع‌رسانی می‌شود.

قسمت۳:

این قسمت، نمایش دهنده برقراری ارتباط است. در صورتی که رنگ این علامت قرمز باشد، نشان دهنده قطع ارتباط می‌باشد.

قسمت۴:

در این قسمت، پروفایل شخصی هر فرد(که متشکل از چند بخش است) نشان داده می‌شود.

پرو فایل شخصی

مشاهده پروفایل: با انتخاب این گزینه، اطلاعاتی از قبیل: نام کاربری، کد بورسی، شماره تماس، شماره حساب و ایمیل نمایش داده می‌شود.

تغییر رمز: با انتخاب این گزینه، می‌توانید کلمه عبور خود را تغییر دهید.

توافق نامه‌ها: تمامی بیانیه‌های ریسک در این قسمت قرار می‌گیرد، با مطالعه و تأیید این بخش، اخطاری در سفارشات شما ایجاد نمی‌شود.

تغییر نسخه: در صورتی که نسخه جدید سامانه اکسیر منتشر شود، در این قسمت بارگذاری می‌شود.

خروج: با انتخاب این گزینه، می‌توانید از صفحه معاملاتی خود خارج شوید.

قسمت۵:

در این قسمت از سامانه معاملات اکسیر ، شاخص بازار، شاخص کل، شاخص پنجاه شرکت فعال، شاخص سی شرکت بزرگ، شاخص بازار اول و… نمایش داده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به مقاله شاخص بورس مراجعه کنید.

قسمت۶:

در این بخش، می‌توانید شاخصها و قیمت آنها را از طریق فیلتر مربوطه انتخاب و مشاهده کنید.

نوار ابزار سامانه معاملات اکسیر

بیشترین امکانات سامانه معاملات اکسیر ، در نوار ابزار سمت راست صفحه وجود دارد. این نوار ابزار از بخشهای زیر تشکیل شده است:

  • صفحه اصلی
  • گردش حساب
  • دفتر سفارشات
  • پرتفوی سپرده گذاری
  • پرتفوی لحظه ای
  • دفتر سفارشات عرضه اولیه
  • گزارش پرداخت الکترونیک
  • پرداخت الکترونیک
  • درخواست پرداخت وجه
  • تغییر کارگزار ناظر
  • سفارش شرطی
  • گزارش ورود و خروج
  • تغییر زبان
  • تغییر چیدمان
  • تنظیمات
  • ویدئوهای آموزشی
  • راهنما
  • خروج

در ادامه، هر بخش را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

صفحه اصلی سامانه معاملات اکسیر

این آیتم که از مهمترین قسمتهای سامانه معاملات اکسیر می‌باشد، از چند بخش تشکیل شده است:

صفحه ای اصلی

پرتفوی

در این بخش از سامانه معاملات اکسیر ، تمام نمادهای خریداری شده و همچنین اطلاعاتی از قبیل: مانده (که نشان دهنده تعداد سهم های خریداری شده از هر نماد است) حجم مبنا، قیمت پایانی، تغییرات قیمت و… نمایش داده می‌شود. در ستون آخر هر نماد، بخشی به عنوان یادداشت وجود دارد که می‌توانید اطلاعات مورد نیاز هر نماد را در این قسمت ذخیره کنید.

پرتفوی

دیده بان

در این بخش از سامانه معاملات اکسیر ، می‌توانید نماد مورد نظر خود را وارد کنید. برای انجام این کار، ابتدا گزینه ایجاد لیست و سپس نام نماد مورد نظر خود را انتخاب کنید، پس از آن در قسمت جستجو، نام نماد را وارد کرده و به لیست خود اضافه کنید.

دیده بان

اطلاعات نماد

این قسمت از سامانه معاملات اکسیر ، از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول اطلاعات مربوط به هر نماد از قبیل: قیمت پایانی، قیمت مجاز، بازه روزانه، بازه هفته، حجم مبنا، بازده سود و زیان یک ماهه، نوع بازار و… را نمایش می‌دهد. با انتخاب گزینه جستجو، می‌توانید نماد و اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده کنید.
در ابن بخش، دسترسی سریع به سایت کدال و tsetmc (شرکت مدیریت فناوری بورس تهران) برای کاربران فراهم شده است.

اطلاعات نماد

قسمت دوم این بخش، شامل حجم خرید و فروش می‌باشد. در اینجا دو ستون خریدار و فروشنده وجود دارد که تعداد، حجم و قیمت سفارش دهنده ها در آنها نمایش داده می‌شود. اگر قسمت سفارش دهنده‌ها در سمت راست (قسمت خریدار) بیشتر باشد، نماد به سمت مثبت و صف خرید شدن می‌رود، اما اگر سمت چپ ( قسمت فروشنده) دارای سفارش دهنده بیشتری باشد، نماد به سمت منفی و صف فروش می‌رود.

خرید و فروش

بخش سوم نمودار، اطلاعات مربوط به نماد مورد نظر را نشان می‌دهد. در این قسمت، می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود در صفحه نمودار، نماد مورد نظر خود را تحلیل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع تحلیلها و آموزش آنها به مقاله تحلیل تکنیکال مراجعه کنید.

نممودار تحلیل تکنیکال

خرید و فروش

مهمترین بخش سامانه معاملات اکسیر ، قسمت خرید و فروش می‌باشد. شما با انتخاب گزینه خرید و فروش و همچنین وارد کردن تعداد سهم و قیمت مورد نظر، می‌توانید سهم خود را خرید و فروش کنید. در قسمت پایین، می‌توانید سفارشات انجام شده و گردش سفارشات خود را نیز بررسی کنید.

گردش حساب

در این بخش از سامانه معاملات اکسیر ، تمام خرید و فروش، واریزها و برداشتها ثبت شده است. با وارد کردن تاریخ مورد نظر، می‌توانید تمام خرید و فروش، واریز و یا برداشت در آن تاریخ را مشاهده کنید. در قسمت جستجوی پیشرفته می‌توانید علاوه بر وارد کردن تاریخ، نام نماد، نوع عملیات و نوع بازار خود را مشخص کنید. در قسمت نوع، می توانید نوع عملیات مورد نظر خود از جمله: خرید و فروش، دریافت، پرداخت، بدهی تقدم، سود نقدی و… را انتخاب کنید. در قسمت دامنه فعالیت نیز می‌توانید بازار معامله شده نماد مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس گزینه جستجو را انتخاب کنید.

گردش حساب

در قسمت پایین این بخش، گزینه‌ای با عنوان محاسبه ارزش حساب و اعتبار باقی مانده وجود دارد. این بخش، دارایی موجود در پرتفوی سپرده‌گذاری را نشان می‌دهد که شخص با توجه به سپرده موجود می‌تواند از کارگزاری اعتبار دریافت کند.

دفتر سفارشات

در این بخش از سامانه معاملات اکسیر ، تمام سفارشات (انجام شده و انجام نشده) ثبت شده است. با وارد کردن تاریخ مورد نظر خود، می‌توانید اطلاعاتی از قبیل: قیمت ثبت شده، تعداد ثبت شده، معامله گر، ارزش دارایی، وضعیت معامله و… را بدست بیاورید. برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد نماد مورد نظر خود، گزینه جستجوی پیشرفته را انتخاب کنید. این بخش، آیتمهای زیادی دارد که با وارد کردن آنها سرعت دریافت نماد بیشتر می‌شود.

پرتفوی سپرده گذاری

در این بخش از سامانه معاملات اکسیر ، کلیه سهم‌های خریداری شده به همراه جزئیات آنها در سبد معاملاتی شما وجود دارد. در این قسمت، نام نماد، وضعیت نماد ( مجاز یا غیرمجاز بودن در معامله) مقدار دارایی هر نماد، تاریخ، قیمت خرید و ارزش روز نماد نمایش داده می‌شود.

پرتفوی لحظه ای

در این بخش از سامانه معاملات اکسیر ، تمام سهم‌های خریداری شده در پرتفوی سپرده‌گذاری، سهم‌هایی که به صورت دستی وارد کرده اید، سود و زیان لحظه‌ای، ارزش لحظه ای و… نشان داده می‌شود. در قسمت بالا، گزینه‌‌ای با عنوان ثبت خرید/فروش دستی وجود دارد. با انتخاب این گزینه، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که در آن به صورت دستی می‌توانید نماد، تعداد سهم، قیمت سهم، تاریخ و… را وارد کنید.

 

مجموع ارزش دارایی همان روز و روز قبل نیز در این قسمت مشخص شده است. در قسمت پایین این صفحه، نمودار درصد سهام موجود در پرتفوی لحظه‌ای نمایش داده می‌شود.

دفتر سفارشات عرضه اولیه

در این قسمت از سامانه معاملات اکسیر ، تمام سفارشات عرضه اولیه (ثبت شده و ثبت نشده)، نام شعبه‌ای که در آن مشتری هستید، معامله‌گر، وضعیت نماد و…را می‌توان مشاهده کرد. در قسمت جستجوی پیشرفته با درج تاریخ و سایر گزینه‌ها به اطلاعات مورد نظر خود دست می‌یابید.

گزارش پرداخت الکترونیک

در این بخش، زمان و ساعت، کد پیگیری، مبلغ، بانک، وضعیت و کد واریز تمامی مبالغ پرداخت شده نمایش داده می‌شود. در قسمت جستجوی پیشرفته با وارد کردن مبلغ، می‌توانید به کد پیگیری و نام بانک پرداختی‌‌های مورد نظر خود، دسترسی پیدا کنید.

پرداخت الکترونیک

در این قسمت می‌توانید حساب کاربری خود را برای خرید سهام شارژ کنید. با انتخاب این گزینه، یک صفحه باز می‌شود که با وارد کردن بانک و مبلغ مورد نظر، می‌توانید حساب خود را شارژ کنید.

درخواست پرداخت وجه

در این قسمت، می‌توانید پس از فروش سهم، وجه خود را برداشت کنید. با انتخاب گزینه درخواست پرداخت وجه جدید، صفحه‌ای باز می شود که در آن تاریخ‌هایی جهت واریز وجه به حساب شخص مشخص شده است. با انتخاب مبلغ، تاریخ پرداخت و بانک مورد نظر، وجه انتخاب شده در همان تاریخ به حساب واریز م‌ شود.

تغییر کارگزار ناظر

از این بخش برای انجام موارد زیر استفاده می‌شود:
مورد اول: زمانی است که سهمی افزایش سرمایه داشته باشد. در این صورت برای دریافت حق تقدم سهم خود، ابتدا از درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، برگه سهم مورد نظر را آپلود کنید. سپس گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کنید. پس از آن، صفحه‌ای باز می شود که در آن تصویر برگ سهم را آپلود کرده و با درج و ذخیره نام نماد، این مرحله به پایان می‌رسد.

مورد دوم: زمانی است که بخواهیم سهم های خود را از یک کارگزاری، به کارگزاری دیگر منتقل کنیم. در این صورت، تمام برگ سهم‌های مورد نظر (که می خواهید از کارگزاری انتقال دهید) را از درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه دانلود کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر آپلود می‌کنیم.

سفارش شرطی

در این قسمت، شما می‌توانید با ثبت سفارش از قبل و انتخاب زمان مورد نظر خود، سفارش را ثبت کنید. همچنین نحوه اطلاع‌رسانی ثبت سفارش را نیز (به وسیله تلگرام و یا ایمیل) مشخص کنید. به عبارتی این بخش نوعی هشدار در زمینه خرید و فروش محسوب می‌شود.

گزارش ورود و خروج

در این قسمت، تمام ورود و خروج های انجام شده، تاریخ ورود، زمان ورود، درگاه ورود (نشان دهنده این است که با چه سیستمی وارد شدید) وضعیت، تاریخ خروج و زمان خروج نیز نمایش داده می‌شود.

تنظیمات

در این بخش، تنظیماتی از قبیل: ظاهر برنامه و بخش عمومی وجود دارد. در بخش ظاهر برنامه، تم تصویر زمینه را می‌توانید تغییر دهید. در بخش عمومی نیز می‌توانید چند آیتم به صفحه نمایش اضافه و یا کم کنید.

ویدئوهای آموزشی

با انتخاب این گزینه، به صفحه آپارات به نشانی www.aparat.com وارد می‌شوید. در این بخش، تمام ویدئوهای آموزشی در زمینه بورس قرار دارد.

راهنما

با انتخاب این گزینه، یک فایل pdf برای شما نمایش داده می‌شود که شامل اطلاعاتی در خصوص راهنمای استفاده از سامانه معاملات برخط اکسیر می‌باشد.

کلام آخر

استفاده از سامانه‌های معاملات برخط ، یکی از ابزارهای بسیار مهم برای معامله‌گران می‌باشد. با انتخاب کارگزار مناسب که دارای سامانه معاملات برخط پر قدرت با امکانات ویژه موجب می‌شود که خرید و فروش راحتی داشته باشید.

نویسنده: سمانه اطراف
30 خرداد 1401
آخرین بروزرسانی: سمانه اطراف
1 سال پیش