لایت کوین چیست و چه فرقی با بیت کوین دارد؟| کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

فهرست مطالب

در بازار کریپتو کارنسی ها بیت کوین که تقریباً معرف حضور همه هست و اما لایت کوین چیست؟ اگر در یک مقایسه، بیت کوین را طلا بدانیم آن وقت می‌توان گفت لایت کوین نقره است. در واقع بیت کوین طلا و لایت کوین نقره دیجیتال به حساب می‌آیند.

بازار ارزهای دیجیتال داغ است و هر روز سرمایه‌گذاران جدیدی به خود جذب می‌کند. تازه‌ واردان در انتخاب یک ارز دیجیتال که ختم به سود شود کمی سردرگم هستند. در این میان ما رسالت خود می‌دانیم که به بالا بردن سطح دانش و آگاهی شما کمک نماییم.

شبکه لایت کوین در 13 اکتبر سال 2011 میلادی، معادل 19 مهر سال 1390 وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. لایت کوین توسط تیم بیت کوین با کارکردی مشابه اما پیشرفته‌تر از بیت کوین طراحی شد و تا کنون همیشه در لیست 10 ارز برتر دنیا بوده است.

لایت کوین (Litecoin) چیست؟

لایت کوین یکی از ارزهای دیجیتال مشهور و شناخته شده دنیا است. چارلی لی (Charlie Lee) کارمند سابق گوگل، این ارز رمزنگاری شده را با هدف رفع نواقص بیت کوین طراحی کرد. با توجه به این که هزینه مبادله با این رمز ارز پایین‌تر بوده و سرعت بیشتری در تراکنش‌ها دارد، بیت کوین آن را به عنوان یک کوین تستی حفظ کرد. سرعت بالای این آلت کوین ، همین طور کارمزد پایینی که دارد آن را به یک وسیله پرداخت مناسب تبدیل کرده است.

لایت کوین چیست و مقایسه لایت کوین و بیت کوین

هدف ساخت Litecoin

اصلی‌ترین هدف لایت کوین سرعت بخشیدن به انجام تراکنش‌ها به وسیله کاهش زمان تاییدیه بلاک‌ها بود. در واقع زمان تاییدیه هر بلاک را از 10 دقیقه به 2 دقیقه و نیم کاهش داد. در هر روز 14 هزار و 400 لایت کوین تولید می‌شود.

این ارز دیجیتال نیز مانند سایر کریپتوها، یک ابزار پرداخت بین‌المللی و مبتنی بر فرایند بلاک چین می‌باشد. با وجود شباهت‌های زیادی که به بیت کوین دارد، اساس آن از بلاک چین‌های گوناگونی تشکیل شده و موجب سرعت تراکنش‌های آن می‌گردد.

بیت کوین بیشتر برای اهداف سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش مناسب است. لایت کوین نیز ابزار مناسبی برای پرداخت‌های روزانه خواهد بود. هدف آینده لایت کوین تبدیل شدن به یک ارز اینترنتی همتا به همتا می‌باشد. به نوعی که کاربران با استفاده از آن، تراکنش‌هایی آنی و رایگان انجام دهند.

لایت کوین چگونه کار می‍کند؟

در شبکه لایت کوین از یک الگوریتم اثبات کار (proof-of-work) به نام اسکریپت (Script) استفاده می‌شود. الگوریتم اسکریپت، با راهکارهایی مثل ASIC با سرعت بیشتر به حافظه دست می‌یابد؛ بنابراین از مصرف بیش از حد جلوگیری می‌شود.

الگوریتم کلیه کوین‌ها جهت انجام تراکنش‌ها از قدرت کامپیوتری استفاده می‌کنند. در واقع ماینرها با استفاده از قدرت کامپیوتری تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. ماینرها در ازای این کار کوین دریافت می‌نمایند.

الگوریتم اسکریپت، به کاربران اجازه می‌دهد از واحدهای پردازش مرکزی و پردازش گرافیکی (CPU و GPU) استفاده نمایند. همین امر استخراج لایت کوین را برای کاربران آسان می‌سازد.

چگونه لایت کوین استخراج کنیم؟

به 4 روش: 1- انفرادی 2- استخر استخراج 3- استخراج ابری 4- استخر انت پول(AntPool) می‌توان این کوین را استخراج نمود. در ادامه هر یک را شرح می‌دهیم.

استخراج انفرادی

تهیه تجهیزات استخراج و قبول مسئولیت آن به تنهایی، استخراج انفرادی محسوب می‌شود. مزیت این نوع استخراج در کسب منفعت بیشتر است، چون شما مجبور به تقسیم پاداش خود با کس دیگری نیستید. در استخراج انفرادی الزام به پرداخت هیچ هزینه‌ای وجود ندارد. یک عیب هم دارد، و آن این که مجبورید خودتان کلیه هزینه مربوط به تجهیزات و برق را بپردازید. در واقع هزینه‌های این روش بسیار بالا است.

استخر استخراج

بهترین روش برای تامین هزینه‌های استخراج، پیوستن به یک استخر استخراج است. در این روش منابع مورد نیاز استخراج را به کمک سایر اعضای استخر تهیه می‌کنید. حسن دیگر استخرهای استخراج این است که می‌توان با تولید قدرت بیشتر، شانس دریافت پاداش را افزایش داد. البته پیوستن به یک استخر معمولاً هزینه عضویت دارد.

استخر استخراج لایت کوین نیز از سال 2011 میلادی فعالیت خود را شروع کرده است. این استخر نیازی به پرداخت هزینه عضویت ندارد. در استخر استخراج لایت کوین از سیستم پرداخت در قبال سهم (PPS) استفاده می‌شود. سهم هرکس از پاداش ‌های دریافتی، بر اساس برق و قدرت مصرفی تعیین می‌شود. البته استخراج‌کنندگان از پرداخت‌های فوری نیز بهره خواهند برد. این استخر برای تامین امنیت، از سیستم تایید اعتبار دو عاملی استفاده می‌کند.

استخراج ابری

راه دیگر برای استخراج با حداقل هزینه، استخراج ابری است. در این نوع استخراج کلیه امور با پرداخت هزینه یک ریگ استخراج لایت کوین ، انجام می‌شود. این روش برای تازه‌واردان مناسب خواهد بود. با انتخاب این روش دیگر ملزم به پرداخت هزینه سخت افزارها و برق، نیستند.

ریگ استخراج، گروهی از کامپیوترها است که تنها برای تولید ارز دیجیتال تنظیم شده‌اند؛ هرچقدر کامپیوترهای بیشتری در ریگ وجود داشته باشد، رمز ارزهای بیشتری استخراج خواهد شد.
*نکته مهم: در انتخاب شرکت برای استخراج ابری دقت کرده و مراقب کلاهبرداران باشید.

استخر انت پول(AntPool)

استخر انت پول، بزرگترین استخر استخراج لایت کوین می‌باشد. این استخر واقع در کشور چین است. عضویت در استخر انت پول نیز هزینه ندارد. در این استخر پاداش استخراج تقسیم می‌شود. پاداش ‌ها روزانه پرداخت می‌شوند. سهم هر فرد مبنی بر قدرتی که اختصاص داده، است.

کیف پول های لایت کوین

کیف پول‌های موجود جهت نگهداری و مبادله بیت کوین عبارتند از:

  • سخت افزاری
  • نرم افزاری (دسکتاپ، موبایلی)

امن‌ترین کیف پول‌های دیجیتال، کیف پول‌های سخت افزاری هستند؛ زیرا کلید خصوصی را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. علاوه بر این کیف پول‌های نرم افزاری تحت وب یا تحت دسکتاپ نیز سطوح بالایی از امنیت را دارند.

عوامل موثر بر قیمت لایت کوین

پیش از سرمایه‌گذاری روی این کوین، ابتدا بهتر است عواملی که بر قیمت آن تاثیرگذار است بشناسید.

  • عامل اول، قیمت بیت کوین: با نگاهی به نمودار این دو ارز در گذشته، متوجه می‌شوید که تقریبا همیشه سمت و سوی مشابهی داشته‌اند.
  • عامل دوم، نوآوری در فناوری: فناوری‌های جدید بر روند رمز ارزها اثرگذار خواهند بود.
  •  عامل سوم، ابزار پرداخت: لایت کوین ساخته شده تا وسیله‌ای برای پرداخت باشد. شما می‌توانید بسیاری از پرداخت‌های خود به منظور تهیه کالا و خدمات مورد نیازتان را با لایت کوین انجام دهید. هرچقدر تعداد مراکز و فروشگاه‌هایی که این کوین را بپذیرند، بیشتر شود، قیمتی و ارزشمندتر خواهد شد.

پیش بینی قیمت لایت کوین در آینده

برخی تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال پیش بینی یک قیمت متوسط را برای لایت کوین دارند. برخی روند مثبت و برخی نیز روند منفی برای آن پیش بینی می‌کنند. آن دسته از تحلیلگران که روند منفی‌ای برای آینده لایت کوین تصور می‌کنند، معتقدند لایت کوین دیگر هرگز به اوج خود نمی‌رسد؛ دلیل آن‌ها، روی کار آمدن ارزهای جدید و کارآمدتر است. با این حال اکثر تحلیلگران قیمت 393.24 دلار تا پایان 2022 پیش بینی کرده و آن را جهت سرمایه‌گذاری بلندمدت 5 ساله مناسب می‌دانند.

لایت کوین یک ارز رمزنگاری شده، شبیه به کالا می‌باشد؛ بنابراین نوسانات بازار که حاصل ساز و کار عرضه و تقاضا می‌باشد، بر قیمت آن موثر است. بسیاری از نوسان‌گیران این ویژگی را مثبت قلمداد می‌کنند.

مزایای لایت کوین

در بین کریپتوها، این کوین برای کاربران خود مزایایی به همراه دارد که عبارتند از:

  • انتقال وجه در چند دقیقه، حتی برای دورترین نقاط جهان
  • سهولت در ساخت کیف پول، به اندازه‌ی نصب یک برنامه
  • تایید فوری تراکنش‌ها با کم‌ترین هزینه
  • طراحی غیرمتمرکز و عدم تعلق به بانک یا نهادی خاص
  • کنترل حجم بالای تراکنش‌ها

معایب لایت کوین

این رمز ارز در کنار کاربردهایی که دارد از معایب و محدودیت‌هایی نیز برخوردار است. معایب آن عبارتند از:

  • نیاز به صرف انرژی زیاد جهت استخراج
  • عدم پذیرش و بی اعتمادی برخی کاربران نسبت به آن
  • کاهش ارزش آن در آینده و جایگزین شدن با یک رمز ارز بهتر
  • نیاز به تخصص و دانش فنی جهت برقراری امنیت آن

ریسک معاملات لایت کوین

کریپتوکارنسی‌ها نوظهور بوده و پیش‌بینی ارزش آن‌ها در آینده سخت است. قوانین اداره سرمایه بین‌المللی و کنترل خروج سرمایه از کشورها می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال اثر گذارد. در حال حاضر در اکثر کشورها قوانین جامع و مدونی برای ارزهای دیجیتالی وجود ندارد؛ همین امر باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را نپذیرند.

تفاوت بیت کوین و لایت کوین

همان‌طور که اشاره شد لایت کوین به منظور تکامل بخشیدن به بیت کوین تولید شد و شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. اما این دو ارز دیجیتال مشهور تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی‌ها بیت کوین لایت کوین
مخترع ساتوشی ناکاموتو چارلی لی
تاریخ معرفی 2008 2011
نماد ارز BTC LTC
سرعت تراکنش هر 10 دقیقه یک تراکنش تایید می‌شود. هر 2.5 دقیقه یک تراکنش تایید می‌شود.
حداکثر میزان عرضه 84 میلیون لایت کوین وجود دارد و عرضه آن 4 برابر بیشتر از بیت کوین است. به طور کلی 21 میلیون واحد وجود دارد.
الگوریتم استخراج(ماینینگ) از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند. از الگوریتم Skrypt استفاده می‌کند. از نظر محاسباتی فشرده‌تر بوده و حافظه چشمگیری می‌برد.
هزینه تراکنش‌ها به دلیل نوع الگوریتمی که دارد به نسبت لایت کوین هزینه بیشتری دارد. به دلیل استفاده از الگوریتم Skrypt کم‌هزینه‌تر است.
میزان سرمایه بازار بسیار بالاتر از لایت کوین است. این دسته‌بندی بر اساس تعداد و قیمت سکه‌های موجود در بازار تغییر می‌کند. میزان سرمایه آن در مقایسه با بیت کوین ناچیز است اما هنوز از ده ارز برتر دنیا محسوب می‌شود.
نحوه استخراج با استفاده از ماینرهای ASIC استخراج می‌شود. علاوه بر استخراج‌کننده‌های ASIC از کارت گرافیک هم استفاده می‌شود.
پاداش بلاک هر بلاک 12.5 بیت کوین پاداش داده می‌شود. هر بلاک 25 لایت کوین پاداش داده می‌شود.

 

کلام آخر

شواهد بیانگر این موضوع است که لایت کوین پتانسیل رشد را داشته و ممکن است بار دیگر مانند سال 2018 اوج بگیرد. از نظر فنی لایت کوین ارز بهتری است. از بیت کوین سریع‌تر و کم هزینه‌تر می‌باشد. با این حال پیش از سرمایه‌گذاری در هریک از ارزهای دیجیتال ابتدا دیدگاهتان را از سرمایه‌گذاری خود مشخص کرده، سپس رمز ارز مورد نظر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید؛ در نهایت اگر مناسب دیدید به آن ورود نمایید.

نویسنده: الهه سلوکی
30 خرداد 1401
آخرین بروزرسانی: الهه سلوکی
1 سال پیش